Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Sundsvalls nya logotyp både otydlig och dyr – gör inte om detta misstag

Artikel 5 av 7
Satsar skattepengar på att nå ut
Visa alla artiklar

En bra logotyp kostar pengar, säger de som ansvarar för Sundsvalls nya logotyp. Men här har designern helt glömt att en bra logotyp också ska vara lätt att uppfatta och läsa, allra helst eftersom "bilden av Sundsvall har varit relativt otydlig".

Då kan tyckas att den nya logotypen inte lever upp till varken önskemålet att vara tydlig, funktionen (att kunna läsas och uppfattas) eller prislappen på en dryga kvarts miljon. Hur många designtimmar är det? För något som inte går att läsa och tyda. Slöseriombudsmannen är säkert intresserad av detta.

"V:et är vår speciella påminnelse om att Sundsvall är en plats i ständig rörelse framåt", säger Johanna Åkerlund i ST 12 mars.

Återigen så missar de målet, då V:et mera ser ut att ha ramlat omkull. Halkat av banan, liksom.

Synd att inte vanligt folk tillfrågades, de hade gissningsvis inte strukit designern medhårs, utan sagt samma sak som de gjorde i tidningen.

Hur gick detta till väga? Hade jag varit projektägare hade jag bytt spår och krävt en annan logga tidigt, eller begärt pengarna tillbaka och bytt designer.

Snälla, gör inte om detta misstag igen.

MN

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel