Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Tågresenärer strandsatta i Gnarp – SJ går inte att lita på

De senaste dagarna har jag färdats med SJ:s snabbtåg mellan Sundsvall och Stockholm. Före det kan jag knappt minnas när det hände senast, men jag tror att det vara när Eyjafjallajökull på Island hade sitt utbrott 2010 och flyget stod stilla.

Jag har däremot läst och hört talas mycket om SJ och dess problem med ständiga tågförseningar på grund av eftersatt underhåll av spår och växlar eller andra problem särskilt under vinterhalvåret. Jag har dock inte lagt så mycket tankeverksamhet på detta, då jag trots allt inte varit kund till SJ de senaste nio åren.

Nu begav det sig så i alla fall att jag köpte biljett och åkte med tåg 565 SJ3000 onsdag 5/6 med avgång 07.03, vilket var en ganska behaglig upplevelse. Allt gick problemfritt, ankomsten till Stockholm var till punkt och pricka 10:40.

Men så kom då hemresan 8/6 med tåg 568, snabbtåget, med avgång 10:20, som skulle gå mot Sundsvall, dock med byte till buss i Gnarp på grund av banarbete och det var väl ingen stor grej, 30 minuter med buss var väl inget att orda om, tänkte jag, men ack vad fel jag fick.

Bytet gav mig en aha-upplevelse och när jag i tanken sammanställde allt jag hört och läst om SJ och sammanfogade med övergången till buss i Gnarp denna lördagseftermiddag förstod jag att det mesta av problemen som SJ brottas med är självförvållade på grund av usel planering till gränsen till nonchalans.

Denna slutsats förstärktes av övergången till buss i Gnarp, då det visade sig att SJ inte hade koll på antalet passagerare utan beställde en buss för lite. Jag och mina närmaste, där en liten elvamånaders kille ingick, hade turen att komma med på en av två bussar.

Kvar på den dammiga heta väntplatsen stod ytterligare en busslast passagerare, och på deras fråga om när nästa buss skulle komma hade inte busschauffören något som helst svar.

Av de som blev kvar på platsen fanns en tågvärd, och han om någon skulle väl ha haft kontakt med SJ och påtalat problemet. Nu var det busschaufförerna som fick ta den bollen. Tågbiljetterna bokas ju via SJ:s biljettsystem, så det är obegripligt hur man kunde missa en hel busslast tågresenärer.

Slutsatsen blir alltså att SJ inte går att lita på helt och hållet och SJ:s bortförklaringar om yttre faktorer utanför deras ansvarsområde kan man nog bortse från.

Upptäcker man vid en biljettbokning hos SJ, att det är byte till buss en sträcka, så bör man tänka sig för. Du kanske blir strandsatt på obestämd tid.

"Kåge"

SVAR DIREKT:

Hej Kåge! Jag vill börja med att tacka dig för att du trots dina förutfattade meningar valde att ta tåget för första gången sedan 2010. Jag uppfattar din beskrivning som att du inte har de högsta förväntningarna. Då är det extra glädjande att din tågresa med 565 var en punktlig och ”ganska behaglig upplevelse”. Jag kan också konstatera att din tågresa med 568 till Gnarp var så när som punktlig som på en minut.

Redan vid avgång från Stockholm (som rutinen är), kontrollerades antalet resenärer på tåget (95 stycken) mot beställningen av bussersättning som skulle ta vid i Gnarp.

Ersättningstrafiken Gnarp-Sundsvall körs, planeras och trafikleds av norska Vy (före detta Tågkompaniet) på uppdrag av X-trafik enligt ett avtal mellan SJ och X-trafik. I det här fallet hade man faktiskt bokat tre bussar (det krävs två för 100 resenärer), dessvärre förefaller det som så att två av dessa blev försenade. På plats i Gnarp stod nämligen bara en bokad buss när tåg 568 ankom. Den andra bussen på plats var en linjebuss i ordinarie trafik mot Hudiksvall. Däremot ankom en andra bokad ersättningsbuss 25 minuter sent som tog de kvarvarande resenärerna till Sundsvall.

Jag får verkligen beklaga att du tvingades uppleva att några av dina medpassagerare behövde vänta på sin buss i 25 minuter och det är särskilt tråkigt att dina fördomar bekräftas på felaktiga grunder. Men jag hoppas att denna fakta ger dig mod att våga ta tåget igen, även när det sker välbehövliga banarbeten.

Välkommen ombord!

Stephan Ray, pressansvarig, SJ AB

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel