Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Tilliten är rubbad – krävs ett gott ledarskap för att återskapa den

Den skandinaviska välfärdsmodellen är unik. Skandinavien har lyckats driva frågor som jämlikhet och jämställdhet, arbetsrätt, universalism, att alla medborgare har ett grundläggande socialt skyddsnätverk, utbildning, omsorg och vård. Ett nyckelbegrepp för att detta ska fungera är ”tillit”.

Hög tillit är direkt korrelerad med en stabil demokrati och en begränsad ekonomisk ojämlikhet. Enkelt sagt, hög tillit ger ett tryggare samhälle.

Västernorrlands sjukhus ska genomgå ett stålbad. Kostnader ska reduceras. Ytterligare vårdplatser ska dras in. Flera av mina kollegor har återkommande beskrivit ”det sjuka” som sker på våra sjukhus. Vår organisation har succesivt gått till en renodlad stuprörsorganisation och gapet mellan oss som arbetar på golvet, chefer och tjänstemän blir bara djupare.

Vi vet idag att vi har chefer och politiker som ignorerar vår arbetssituation och att vi viftar med röda varningsflaggor för att vi ser risker för våra patienter. Semester är inte längre en rättighet utan ses mer som en generös gest. Den senaste kränkningen från Asplund är så låg att jag avstår från att bemöta den med annat än att instämma med uppmaningen från mina kollegor: "be om ursäkt”.

Tillit är inte gratis utan måste förtjänas. Ni som har fått förmånen att ha beslutande makt om dessa offentliga institutioner bär ansvaret för att tilliten förtjänas och försvaras. Ni är skyldiga medborgarna detta. Ni är direkt ansvariga för vår demokrati. 

Jag och mina kollegor är definitivt inga bakåtsträvare. Tvärtom vill vi utveckla verksamheterna. Vi vill ligga på topp med det senaste inom medicin och hålla en hög standard för våra patienter och våra sjukhus. Vi har många idéer på hur vi innovativt kan använda våra begränsade resurser, och vet att att tiden ”patient-läkare” är oerhört viktig för vårdens kvalitet. Vi vet att ni patienter väntar och vi längtar efter att hinna med att prioritera er. Men vi gör inte det för i våra försök till extrem effektivitet så blir vi ineffektiva.

Hur gör man när fundamental tillit är rubbad? Det krävs ledare som vill stå upp för de medborgerliga rättigheterna. En fördärvad kultur kan vändas om det finns publika interventioner som förändrar bilden av vården, och om man återgår till det som är sant, till fakta. Det är viktigt att genom sitt chefskap visa att man primärt arbetar tillsammans med organisationen och i sin tur med den politiska makten.

I veckan mötte jag en patient som drabbats av en hjärtinfarkt. Hon hade samtalat med hennes dotter som givit henne en uppmaning. ”Mamma, var snäll med dem som arbetar på kardiologen. De håller på att arbeta ihjäl sig”. Jag vet att ni ser oss och jag får så ofta möta stor tacksamhet för den vård vi ger er. Jag är tacksam för er tillit till oss som står på golvet, vi vill vårda den tilliten ömt. Ett genuint bemötande är grundläggande för tillit. Just nu så behöver vi er och jag uppmanar er, kära patienter att också göra er röst hörda. Tilliten är fundamental för vår samhällsstruktur. 

Elli Masoe, läkare Kardiologkliniken, Sundsvalls sjukhus

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel