Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Trafikverket svarar: Trafikmängden avgör vägunderhållet – sänkt hastighetsgräns räddar liv

Replik på insändaren "Är ekonomi skälet till att Trafikverket vill sänka maxhastigheten på E14?" i ST 7/2.

När Trafikverket anpassar hastigheten på vägarna handlar det om trafiksäkerhet, om att rädda liv i vägtrafiken. Vi sänker hastighetsgränsen från 90/100 km/tim till 80 där mittseparering saknas och det är mycket trafik. Det minskar risken att omkomma vid en frontalkrock med 40 procent.

Vägunderhållet påverkas inte av att vi sänker hastighetsgränsen. Det är trafikmängden på en vägsträcka som bestämmer underhållet.

Vi önskar att fler vägar kan byggas säkrare så att högre hastigheter kan bibehållas, men det tar tid och kostar mycket pengar.

På E14 bygger vi just nu mötesfri sträcka mellan Sundsvall och Blåberget.

För ytterligare utbyggnad finns vägplan framtagen för mötesfri väg Blåberget till Matfors, men där väntar vi på finansiering från regeringen för att kunna gå vidare. I väntan på förutsättningar att bygga om vägarna behöver vi anpassa hastighetsgränsen till vägens utformning för att öka trafiksäkerheten.

Ingela Öhrling, samhällsplanerare Trafikverket

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel