Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Trafikverket verkar sakna verklighetsförankring – är skälet till ny E14-dragning att öka trafiken på Sundsvallsbron?

Annons

Nu är även Trafikverket ute och ”cyklar” när man i ST för någon månad sedan anger att man utreder en dragning av E14 via Timmervägen, Hulivägen och Bydalen och vidare ut på E4 via bron. Redan idag är trafikmängden här stundtals mycket stor och klara svårigheter uppstår att komma ut på Hulivägen från Hemmansvägen.

Att över huvud taget utreda ett sådant förslag tyder på avsaknad av verklighetsförankring. Men en anledning kan vara att öka fordonstrafiken på bron. Det ”fattas” nämligen minst 5.000 fordon per dygn för att nå 17.000 fordon som låg till grund för att bron skulle vara betald på 36 år.

Jag måste än en gång erinra om miljökonsekvensbeskrivningen från 1999-06-28 gällande hela E4-projektet med följande text: ”Utredningen omfattar inte E14, men trafikplatsen vid Stockvik skall förberedas för en framtida koppling till ny E14 mellan Stockvik och Nacksta”.

Varför utreds inte detta? Men en fyrfilig motorväg från Timmervägen till Blåberget för 455 miljoner får vi glädjas åt, liksom en fantastisk gång- och cykelväg från Njurundabommen till Sundsvall, inklusive anslutningar, för 500 miljoner. Hoppas stan är väl förberedd att ta emot alla cyklister från Njurunda!

Samtidigt som antalet parkeringsplatser minskar drastiskt i city och trafikkaoset ökar fortsätter stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Hedenius hävda att vi har tillräckligt med parkeringsplatser och att näthandeln är den största orsaken till en vikande handel. Men det verkar inte Birsta drabbas av?

Och antalet cyklister i centrum fortsätter att minska och koldioxidutsläppen att öka. Under 2018 registrerade de båda cykelbarometrarna ett snitt på 114 cyklister per dygn, vilket kan jämföras med 161 stycken 2016 och 120 stycken 2017.

Avslutningsvis en kort kommentar till det nya hotellbygget på Norrmalmsparkeringen. Om Petter Stordalen blev rätt citerad i ST anser han att ”bilar och lastbilar inte skall vara i en stad utan en stad skall vara människor, restauranger och hotell!” Och inte nog med det: ”Det blir aldrig för många hotell”. Lösningen på minskad handel i stan skulle alltså kunna vara att bygga mer hotell och förbjuda fordonstrafik? Ett något märkligt uttalande!

Men glädjande är att vi nyligen har erfarit att kommunen eventuellt avser att bygga ett parkeringsgarage där gamla brandstationen låg. Alltså än finns det hopp för bilisterna!

Claes Håkan Sjölund

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel