Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Trafikverkets beslut om E14 ökar ojämlikheten och är landsbygdsfientligt

Att föreslå sänkt hastighet på E14, bland annat mellan Sundsvall och Ånge, visar hur okunnigt Trafikverket är om landsbygdens behov av bra infrastruktur. Landsbygden ska än en gång hamna i bakvattnet efter "viktigare" regioner söderut när det gäller satsningar. Förslaget har skickats ut på remiss och trots att motståndet inom alla läger är totalt så tycks myndigheten vara inställd på att driva igenom förslaget.

Länet behöver satsningar på en mer hållbar framtid. I det borde ingå satsningar på förbättringar inom såväl järnväg som vägtransporter. Men i stället för att besluta om mittseparering av E14 och bibehållen hastighet vill Trafikverket sänka hastigheten till 80 km/h. Och någon fortsatt utbyggnad av dubbelspåret på järnvägen mellan Sundsvall och Gävle planeras inte under den närmaste framtiden. Ojämlikheten mellan olika landsdelar kommer inte minska utan öka som Trafikverket idag planerar.

Sänkt hastighet på en väg som E14 skulle i stället försvåra för nödvändiga transporter och missgynna såväl boende som turism och godstransportörer. Om Trafikverket vill förbättra säkerheten på E14 skulle de besluta om mittseparering och mötesfria vägar.

Vi ser fram emot en total bredsida mot ett direkt landsbygdsfientligt förslag i remissvaren när de ska vara inlämnade till Trafikverket i augusti.

Vänsterpartiet Ånge och Åke Johansson, ersättare i riksdagen, Vänsterpartiet Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel