Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Uppgiven mamma: Dagens skola – en grogrund för framtida psykisk ohälsa

Jag känner djup oro för hur skolan idag på olika sätt är en ickefungerande institution för många av våra barn och ungdomar.

Det är skrämmande hur våra politiker drar ned på stödet för de barn som behöver särskilda anpassningar bland annat genom att få sin skolgång i en för dem fungerande miljö.

Vilka barn syftar jag till? Ja, egentligen alla barn. Som skolan idag är uppbyggd utifrån vår skollag så skulle jag vilja påstå att majoriteten av våra skolbarn är förlorare då de på olika sätt tappar sin rätt till inlärning och utveckling i dagens skolmiljö.

Istället för att anpassa utifrån olika barns olika förutsättningar väljer man att gå efter ideologin "inkludera till varje pris". Man är livrädd för begreppet exkludering, att utesluta någon från den så kallade normen.

Men kan alla barn inkluderas i dagens skolmiljö? Jag syftar till de barn och ungdomar som besitter olika former av NPF-problematik (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Dessa barn är ofta normalbegåvade och ska därmed enligt lag gå i vanlig grundskola och förväntas därmed nå grundskolans mål. Hade dessa barn däremot även haft en intellektuell nedsättning så hade skolformen särskola varit ett alternativ.

I dagens skolreform finns ett stort tomrum mellan just dessa skolformer. Många barn faller mellan stolarna. Dessa barn tvingas spendera många år av sitt liv i en direkt olämplig miljö som bryter ner både självkänsla och möjligheter till utveckling och bibehållen hälsa i sitt framtida liv.

Detta är för mig en ganska enkel matematik men finns även fint dokumenterat på vår Folkhälsomyndighet som lyfter vikten av att stärka barns psykiska hälsa genom att bland annat ge alla barn rätt förutsättningar för att utveckla kunskaper, lyckas i skolan och må bra. Man lyfter även hur viktig en psykosocial miljö är för att gynna god psykisk hälsa.

Barnkonventionen, som numera ingår i Sverige som lag vittnar även den om hur man alltid ska se till "barnets bästa". Innehållet är vackert och betryggande i våra svenska lagar och förordningar kring hur alla barns rättigheter ska beaktas. Tyvärr faller detta ofta då man i praktiken ska omvandla detta till en fungerande skolgång och vardag för alla barn.

Lagen ger ofta stora utrymmen till tolkningar som i sin tur leder till tillämpningar utifrån beslut som man kan förstå bottnar i besparingskrav istället för utifrån det enskilda "barnets bästa".

Kortsiktigt tänk, stoppa huvudet i sanden-mentalitet, avsaknad av helhetstänk, stora klasser.

Som sagt, flertalet av våra barn kommer gå ur skolan som förlorare. "Normalfungerande" barn kommer i allt större utsträckning tvingas till ett större ansvar i sin skolgång än vad som kan förväntas rimligt då lärare i allt större utsträckning tvingas lägga tid till att bara helt enkelt försöka hålla ihop sin klass.

Grattis samhället! Hoppas du står rustad om x antal år med öppen famn för att ta emot dina medborgare som ligger någonstans och skrapar på botten!

Linda Thiele, uppgiven och orolig fembarnsmamma, som har en alltför trist erfarenhet av hur vår skolform brister i att ge barn de stödinsatser som i praktiken ibland krävs

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel