Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Utredningen av framtida skolstruktur är inte ett komplett underlag för beslut – viktigt att medborgare kommer till tals först

Artikel 31 av 75
Nedläggningshot mot skolor i Sundsvall
Visa alla artiklar

Annons

Med anledningen av de synpunkter som förts fram på ST:s debattsida rörande den pågående utredningen kring framtida skolstruktur i Sundsvalls kommun vill vi göra några förtydliganden.

För att lyckas i uppdraget att bedriva skolverksamhet utifrån nationella styrdokument och de ekonomiska ramar som tilldelas oss behöver vi en skolorganisation som är stabil över tid. För att skapa denna stabilitet krävs att det finns ett elevunderlag att bygga skolenheterna kring.

Siffran 175 är inte bara tagen ur luften utan det handlar om en gräns och dimensionering som är rimlig utifrån våra möjligheter att bedriva skolverksamhet utifrån nuvarande ekonomiska förutsättningar. Just 175 elever blir det i en grundskola från förskoleklass till årskurs sex med en fullsatt klass (max 25 elever) i varje årskurs. Därför handlar inte den pågående utredningen om att en skola är bra eller dålig om den är över eller understiger 175 elever utan det är mer att man bör vara observant på om det är dags att göra en förändring, ut- eller avveckling av den enskilda enheten.

I det utredningsförslag som nu ligger ute föreslås det också att flera skolor som understiger 175 elever blir kvar. Det handlar alltså inte om någon knivskarp gräns.

Blir våra grundskolor för små blir enheterna väldigt sårbara för förändringar vid såväl tillfälliga toppar eller dalar i elevantal. Vi ser att med något större enheter ges det också bättre möjligheter att hålla uppe behörighetsnivån på lärare och vi kan ge bättre stöd till elever med särskilda behov genom en mer närvarande elevhälsa på våra skolor. Stabilare skolor ger också bättre möjligheter till att arbeta med effektiviseringar av lokaler och övergripande funktioner och på så sätt frigöra mer resurser till våra elever.

Själva utredningen är pågående och avsikten har aldrig varit att vår politik ska fatta beslut på nuvarande underlag, utan underlaget för beslutsfattandet är under arbete. Anledningen till att vi går ut med ett utredningsförslag som inte är komplett är att vi vill ha en dialogfas i utredningen. Hade alla underlag varit helt klara och gått direkt till nämnd, hade det av många uppfattats som att allt redan var bestämt.

Det är viktigt att våra medborgare kan komma till tals i den process som leder till beslut. Därför genomförs dialogsamtal i alla fem skolområden som påverkas i utredningsförslaget. När dialogfasen är avslutad kommer det att sammanställas ett komplett underlag.

Vår avsikt är att det ska vara lätt att förstå underlaget som ska gå till nämnden och att det där tydligt ska framgå vilka skälen är till eventuella förändringar i skolstrukturen.

Peter Johansson, lokalstrateg barn- och utbildningsförvaltningen

Urban Åström, skoldirektör

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel