Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Vad händer på affektiva kliniken – hur skulle patienterna klara sig utan oss anhöriga?

Artikel 4 av 4
Det pressade läget inom psykiatrin i Västernorrland
Visa alla artiklar

Vad händer på affektiva kliniken i Sundsvall? Folk som mår psykiskt dåligt får själva (eller genom anhöriga) bevaka att uppföljningar och återbesök genomförs, att eventuella sjukskrivningar följs upp.

Planerad telefonuppföljning genomförs inte då det prioriteras bort om de har mycket att göra. Man får tjata om receptförnyelser, som man får vänta länge på och sen får ett uttag på. Bara att börja om igen.

Ringde som anhörig för att informera om ett extremt dåligt mående, men det vägrade mottagande sjuksköterska att vidarebefordra till doktorn på grund av sekretess. När man väl träffat en bra och lyssnande doktor som presenterar en plan, finns hen inte kvar när man ringer för att få veta vad som händer. Löften om att någon annan doktor tar över rinner ut i sanden, ingen vet knappt vem patienten är.

Hur ska dessa patienter klara sig själva utan hjälp från oss anhöriga? Troligen inte alls då det är vi som håller dem vid liv, så länge vi själva orkar. Okej att det är svårt med personal, och hela psykiatrin verkar vara upp och ner, men hur man kan låta det gå ut över den svagaste gruppen människor i samhället, är för oss anhöriga (och för alla andra) helt obegripligt.

Anhörig

SVAR DIREKT:

Du har rätt, anhöriga är i regel mycket viktiga för våra patienter på deras väg mot ett tillfrisknande, ibland till och med livsviktiga. Därför är det vår ambition att så långt det är möjligt involvera anhöriga, men det är ändå alltid patienterna som avgör om de vill ha med sina närstående och i vilken utsträckning.

Vi kan inte kommentera enskilda ärenden offentligt men du är mycket välkommen att ta kontakt med Anna Edblom, enhetschef på affektiva mottagningen, så att vi kan lösa eventuella missförstånd och ge de svar just du behöver, tel: 0611-800 00.

Generellt kan vi säga att anhöriga får lämna information om patienter till oss. Däremot har vi inte rätt att lämna ut information till anhöriga, och vi hemlighåller inte information för våra patienter som inkommer från närstående, utan den journalförs.

Vi har haft problem med sena receptförnyelser, vilket naturligtvis är mycket beklagligt och vi arbetar för att bli bättre. Läkarbrist är en orsak och det förklarar även varför patienterna ibland får många olika läkare.

Patienter erbjuds tid för återbesök när vi bedömer att det finns behov av det, men det är ett eget ansvar för patienterna att bevaka sin tid för återbesök eller om patienten har behov av en förnyad läkarbedömning om eventuell förlängning av sjukintyg.

På 1177 finns också mer information om hur du kan göra om du inte är nöjd med vården.

Vi har problem i psykiatrin med brist på personal, men jag kan garantera dig att vi varje dag gör vårt allra bästa för att tillmötesgå behoven från vår patientgrupp.

Kristina Mårtensson, länsverksamhetschef psykiatri Region Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel