Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Varför bemöts inte de äldre med värdighet och respekt? – Svar direkt

Jag träffade goda vänner och före detta grannar i dag som stått i kö för trygghetsboende i hamnen. Mannen är rullstolsbunden och deras nuvarande boende fungerar dåligt i vardagen.

Det är ett par som jobbat och slitit hela sitt 80–85 åriga liv och behöver en fungerande bostad och vardag. När de pratade med Mitthem och fick besked att lägenheten de hoppats på gick till nån annan, så blev de såklart besvikna.

När mannen fråga om han kunde komma och träffa handläggaren på Mitthem (han hör dåligt på telefon) så säger hen "vi är inte intresserad av din livshistoria". Det svaret blev som ett slag i ansiktet. Förstår de inte att även de gamla på andra sidan luren är människor med förhoppningar till bättre boende?

Att svara så nonchalant och arrogant är skamligt. Sen pratar de med vårdcentralen om en något smalare rullstol så mannen skulle kunna komma ut på den lilla balkongen. Då svarar killen att man bara får en rullstol och "att man kan inte få allt man vill ha".

Vad är det för fel på folk i serviceyrkena idag? Det finns varken vett och etikett eller ett värdigt beteende. Skärp till er Mitthem och även vårdcentralen – bete er och bemöt våra gamla med respekt, och hjälp de som står i kö så att de får veta vilken köplats de står på.

Hur kan man begära att alla gamla ska kunna hantera en dator eller mobil? Bli mänskligare i ert bemötande mot våra älskade gamla, som också har drömmar om en bättre vardag.

Lena Karolina

SVAR DIREKT:

Hej.

Vad tråkigt att ni inte är nöjda med kontakten ni haft med oss, det är inte så vi vill upplevas. Det stämmer att Mitthems lägenheter erbjuds efter kötid, det är inte behovet av lägenhet som avgör, vi tror det skulle vara svårt att hyra ut efter behov på ett rättvist sätt.

Normalt har vi öppet för besökare, men nu under covid-19 har vi stängt och vi förstår att det kan ställa till problem för de som vill träffa oss.

Kontakta gärna mig om det finns fler frågor eller funderingar.

Camilla Hjältman, chef kundcenter, Mitthem

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel