Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Varför har SJ tagit bort biljettautomaten på Sundsvalls central?

Annons

Varför har SJ plockat borde den enda biljettautomat som fanns på Sundsvalls central? Detta har skett någon gång efter årsskiftet.

Varken anledning eller hänvisning har SJ bemödat sig om att anslå i lokalen.

Så här nonchalant kan man tydligen behandla sina kunder när man är den största operatören som trafikerar stationen.

Snacka om exkludering av viss samhällsklass.

Besviken pensionär

SVAR DIREKT:

Hej Besviken pensionär!

Sundsvalls biljettautomat togs bort den 7 januari i år. Vi valde att inte ersätta den med en ny eftersom den gamla uppnått sin tekniska livslängd. Anledningen är att biljettautomaten knappt användes. Det senaste året innan automaten avvecklades hade användandet minskat med nära 50 procent, samtidigt som försäljningen via SJ:s app kontinuerligt ökar kraftfullt.

När färre en person av hundra köper sin biljett via automaten (som var fallet i Sundsvall) är det inte längre hållbart att satsa resurser i en ny biljettautomat med återkommande behov av driftstöd och underhåll. Vi vill i första hand erbjuda så låga biljettpriser som möjligt och därför satsar vi på att utveckla de kanaler som de allra flesta av våra kunder använder.

Vi började informera om att automaten skulle avvecklas genom skyltning i november 2018, det vill säga för åtta månader sedan, men beklagar givetvis att alla uppenbart inte noterat detta.

Om du vill ha personlig service vid biljettköp kan du vända dig till våra försäljningsombud som Pressbyrån, 7-Eleven eller Resia i Sundsvall, alternativt kontakta vår kundservice mot en serviceavgift.

Trevlig resa!

Stephan Ray, pressansvarig, SJ AB

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons