Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Varför leda om E14 när man kan nyttja befintlig väg istället?

Nu måste de på Trafikverket besinna sig. De förslag till E14-länk mellan kust och inland som myndigheten har lyckats ta fram är dåliga. Vad som ska upprättas är alltså en framtida E14-sträckning som ska ersätta den som nu går genom stadsmiljö på Björneborgsgatan och Bergsgatan.

Det ska således skapas en landsvägsförbindelse mellan kusten och inlandet söderifrån och västerut och tvärtom. Och de två huvudsakliga förslagen är (1) att leda trafiken som kommer längs kusten norrut över Sundsvallsbron och på något sätt vidare in på Timmervägen norr om stan för att den sedan ska gå söderut mot Kolsta där den ansluter på den nya motorvägen som byggs, eller alternativet (2) att leda trafiken ifrån Stockvik via en nybyggd länk västerut mot Kolsta där det blir anslutning till E14.

Mest enfaldigt är att leda norrgående trafik längs E4 ett par mil norr om stan för att den sedan ska föras tillbaka lika långt söderut igen för att ansluta till E14 i Kolsta. Det måste väl ändå vara miljöförstöring. Tänk er själva att man kommer söderifrån och ska åka mot fjällen, inte vill man väl då ta denna omväg?

Det andra förslaget är inte mycket bättre. En ny länk mellan Stockvik och Kolsta kommer att innebära en väg som skär genom naturvärden och rekreationsområden, och som skulle kosta mer än den smakar med anledning av den tämligen begränsade trafikmängden som det handlar om. Det är inte bara att anlägga en väg i denna oländiga terräng utan det kommer att handla om halvannan mil av tunnlar, broar och viadukter, så det går lätt att se att det kommer att dra i väg miljarder av skattepengar.

Varför inte nyttja befintlig väg? Tunavägen som går mellan Nolby och Matfors ligger redan där och den används redan idag av mycket trafik, såväl yrkestrafik som privatbilism, vilken just har som mål att ta sig från kusten och in i landet eller i omvänd riktning. Den vägen behöver naturligtvis stärkas för framtida bruk, bland annat breddas, och det krävs viss nydragning, inte minst kring Viforsen där tyngre fordon annars skulle få det svårt. Men anslutningarna finns ändå på plats redan i dagsläget, såväl trafikplatsen vid E4 i Nolby som den vid E14 i Vattjom.

Många resenärer känner till den här genvägen och om man inte känner till den så kanske man kör på gps såsom allt fler gör numera. Och då är det meningslöst för Trafikverket att hitta på andra och längre sträckningar eftersom folk ändå lär välja vad som är kortaste och snabbaste alternativet.

Daniel Jacobson

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel