Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Varför sådan dubbelmoral om den försvunne mannen? – ST svarar direkt

 
Ung man anmäld försvunnen i Sundsvall
Visa alla artiklar

Karin Näslund, chefredaktör och ansvarig utgivare av ST, förklarar i ett svar direkt på en insändare, varför tidningen inte visar bild och skriver ut namn på den försvunne mannen i Sundsvall.

Missing People har gjort det. Gör de fel då, eller?

Karin Näslund skyller på att en namn- och bildpublicering riskerar att leda till en publicitetsskada för personen. Hon skriver även att man ska rapportera om vad som händer samtidigt som man ska ta hänsyn till den enskildes integritet.

Då är frågan från mig: hur kan man då skriva, att det är känt att mannen har haft problem med droger och att han har blivit dömd för narkotikabrott tidigare? För den frågan undviker Karin Näslund helt att svara på.

Vad har eventuella drogproblem med rapporteringen att göra? Är det mindre känsligt att skriva om sådant, med hänsyn till att han är dömd, än att gå ut med bild och namn?

Här kan ju ST bidra och hjälpa till, så att eventuellt fler människor kanske kan hålla uppsikt.

ST säger att publicera namn och bild eller inte, har ingenting med webbklick eller pengar att göra. Det kan jag garantera. Tillåt mig att tvivla på den biten. För självklart tjänar ST, som alla andra webbtidningar, pengar på varje klick en besökare gör.

Anders Wihlgaard

SVAR DIREKT:

Hej Anders! Precis som jag beskrev i min krönika så har vi och Missing People olika uppgifter. Vårt uppdrag är att förmedla nyheter och vi behöver hela tiden göra publicistiska avvägningar för att skydda enskilda.

Samtidigt finns sällan ett absolut rätt eller fel i publicistiska frågor. Att berätta att en icke namngiven person har en drogproblematik anser inte jag som ansvarig utgivare orsakar någon publicitetsskada. Berörda har naturligtvis möjlighet att anmäla publiceringen till Medieombudsmannen, som kan göra en annan bedömning.

Att ta med uppgiften om drogproblematik anser jag är en relevant uppgift i den här rapporteringen.

Vad gäller vår affärsmodell så bygger den på prenumerationer och långsiktiga relationer med våra läsare, vilket betyder att ett "klick" i sig inte är det som driver vår läsaraffär.  Publicering av namn och bild på den försvunne mannen skulle ha gett oss fler "klick" och vi vill förstås att så många som möjligt ska ta del av vår journalistik, men inte till vilket pris som helst.

Karin Näslund, chefredaktör och ansvarig utgivare ST

■■ Här kan du läsa ST:s artiklar om den försvunne mannen.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel