Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Vi behöver en ny skollag – jag tror inte på inkludering till varje pris

 
Nedläggningshotet mot specialskolorna
Visa alla artiklar

Enligt skollagen ska alla elever få det stöd som behövs för att de ska kunna nå kunskapskraven. Samtidigt ska särskilda stödinsatser föregås av en utredning.

En övernitisk skolinspektion i kombination med en generell önskan inom skolan är att alla elever ska delta i samma undervisning och det gör att många elever inte får det stöd de har rätt till.

Man är så rädd för att stigmatisera elever genom att peka ut dem som annorlunda. Men den verkliga stigmatiseringen sker genom att vi har ett system där man måste utredas. Att få stöd av speciallärare skulle inte behöva vara något märkvärdigt. Alla kan behöva stöd någon gång och en speciallärare som är till för alla är det inget konstigt med.

I Finland sätter man in en speciallärare så fort man misstänker att någon riskerar att inte klara ett moment.

Begreppet inkludering definieras kort i Specialpedagogiska skolmyndighetens forskningsrapport "Inkluderande skola" så här: "Inkludering är att helheten ska anpassa sig till delarna medan integrering är att delarna ska anpassa sig till helheten".

Men i praktiken har det kommit att betyda "samma för alla" utan större hänsyn till individuella behov.

Eleverna behöver det stöd som fungerar bäst utifrån deras förutsättningar, och för en del kan det betyda att de behöver lämna klassen då och då. Jag tror inte på inkludering till varje pris.

Är det verkligen inkludering till varje pris som gäller idag?

Ja. Skolinspektionen har till exempel tvingat resursskolor (Sundsvalls kommun vill lägga ner särskilda undervisningsgrupper) att lägga ner, trots att lärare, elever och föräldrar var överens om att det är den bästa lösningen. De gör en väldigt stel och rigid tolkning av lagen. Om det finns så kallade särskilda skäl ska man få placera en elev i en särskild undervisningsgrupp, men det är som att inkludering står över det.

I praktiken finns faktiskt olika grupper ute på skolorna ändå, när lärare skapar egna undervisningsgrupper: en för de med läs- och skrivsvårigheter, en för de som har svårt att sitta still och så vidare. Men man känner att man bryter mot lagen. Vi behöver få till en ny lag!

Besviken

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel