Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Vidta åtgärder för att minska de onödigt långa bomfällningarna i centrala Sundsvall

Annons

Förr var det tullbommar som stängde staden, nu är det gamla Europavägen och tågen genom staden som stänger staden.

Sundsvall är som sagt en delad stad och det fortsätter den att vara även sedan dyrbara ”kosmetikaåtgärder” gjorts för att få gamla Europavägen mellan hamnen och Stenstaden trivsammare men då i stället med avsevärd risk för ökad köbildning och därmed till nackdel även för klimatet.

Ett annat problem för den delade staden Sundsvall är de gissningsvis minst cirka 50 tåg som passerar varje dygn och med onödigt långa tider med nedfällda bommar. Jag passerar ofta bommarna vid Nybrogatan och kan inte undgå att se att tågen oftast står kvar på stationen någon minut och i vissa fall flera minuter trots att bommarna är nedfällda.

Med en minuts längre bomfällning stoppas trafiken nära en timme extra varje dygn.

Här finns det mycket att lära av andra områden i landet där samspel med kommun och Trafikverket verkar fungera bättre. Helst hade jag för Sundsvalls skull önskat att övergångarna i city hade byggts bort helt. Tyvärr har jag och sannolikt även våra politiker tappat hoppet om det efter 40-50 års analyserande, projekterande, utredande och nätverkande i frågan.

Det finns alltså mycket att förbättra för att minska tiden beträffande bomfällningarna och då menar jag att det kan göras utan att tumma på säkerheten. I nuläget går dagligen ett antal personer på ett riskabelt sätt under fällda blommor beroende de på oerhört långa väntetider, vilket blir konsekvensen av för tidiga bomfällningar.

Alltså, vidta åtgärder.

Bomöppnare

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel