Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billigare körkort avgörande för ungdomsarbetslösheten

/

Annons

I Sundsvalls Tidning den 24/7 går det att läsa att Västernorrland är det femte dyraste länet att ta körkort i. I Norrland är vi beroende av körkort i en högre grad än i större städer söderut som till exempel Stockholm eller Göteborg. Det är också en avgörande faktor för unga som är på väg in på arbetsmarknaden och därmed också en arbetsmarknadspolitisk fråga.

Ett körkortspaket kostar i genomsnitt 13 301 kronor här i Västernorrland, och för de unga som inte har möjlighet att övningsköra privat blir kostnaden sannolikt betydligt större än så. Många arbetsgivare ställer krav på innehav av körkort vid rekryteringar. Det är i alla fall allt som oftast starkt meriterande. Ett körkort innebär betydligt mer för en ung person än att få friheten att kunna förflytta sig från punkt a till punkt b. Det är ofta en inkörsport till ett första jobb och en första kontakt med arbetsmarknaden.

Enligt Svenskt Näringsliv finns det tydliga kopplingar mellan körkort och ungas förutsättningar på arbetsmarknaden. En undersökning som de har gjort visar att cirka 60 procent av antalet arbetslösa ungdomar i åldern 18–24 år saknar körkort. Undersökningen visar även att de jobb där det finns krav på körkort är inom branscher där ingångsjobben för unga ofta finns såsom försäljning, hemtjänst och säkerhetsarbete.

Det vore förödande för såväl arbetsmarknaden som individen om körkort blir en plånboksfråga som skapar klyftor mellan våra unga. Alla ska ha samma förutsättningar att ta sig in på arbetsmarknaden, det är därför vi har det utbildningssystem vi har i Sverige i dag. En högskoleutbildning kostar ingenting för att vi ska vara fria att bli vad vi önskar oavsett var vi kommer ifrån och vad vi har för bakgrund. Då vore det oerhört sorgligt om körkortet blir till något som delar in människor i grupper och bidrar till utanförskap.

Körkort är inte bara en fråga för individens fritid. Det är en arbetsmarknadspolitisk fråga som kräver åtgärder. Moms på körlektioner lades till i Sverige 1996, med en procentsats på 25 %. Detta har, förståeligt nog, gjort att slutpriset blivit högre. Det höga priset på körkortet påverkas även av alla delar i utbildningen som är obligatoriska att genomgå såsom handledarutbildning och riskutbildning 1.

För att minska kostnaden för körkort och jämna ut skillnaden mellan ungas förutsättningar på arbetsmarknaden bör:

– Momsen för körkortsutbildningen halveras.

– Handledarutbildningen subventioneras av staten.

– Riskutbildning 1 ingå i skolplanen för gymnasiet.

$1

Elin Nilsson (M), Kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämnden i Sundsvall

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons