Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Förfula inte Sundsvalls stad med fler parkeringshus – bättre fokusera på att öka antalet kollektivtrafikresenärer

Annons

Ingen tycker egentligen om parkeringshus. Bilägare avstår helst från att krångla sig in och ställa sina bilar i dem. Invändigt upplevs de som obehagliga och otrygga. Förbipasserande skyndar på stegen och sänker blicken. Det är inte helt otänkbart att om Dantes Inferno författats i dag så hade dessa evigt avgasosande betongkolosser förmodligen förärats en egen cirkel.

Det kommunen bör titta på är exempelvis hur antalet kollektivtrafikresenärer kan öka från dagens ynka sju procent. Kan bussarna måhända göras trevligare och mer pålitliga, skriver signaturen SNM. Foto: Leif Johansson/Arkiv

Det är därför en smula nedslående att stadsbyggnadsnämndens ordförande, Anders Hedenius (S), nu basunerar ut sin andefattiga anti-ambition att inför stadens 400-årsjubileum smälla upp ett parkeringshus i korsningen Skolhusallén–Norra Järnvägsgatan, alldeles intill gamla brandstationen och inom synhåll från andra klenoder som Hedbergska skolan och Gustaf Adolfskolan.

Detta sker i ett läge när kommunen är i full färd med att bränna 125 miljoner på det nya parkeringshuset Stuvaren i Inre hamnen. Bygget är redan synligt från Köpmangatan där det vita byggtältet tornar upp som ett illavarslande omen om vad som komma skall.

Åt väster är det i stället den magnifika entrén till Hedbergska skolan som tjänar som blickfång. Det är ingen slump. Siktlinjer med symbolbyggnader i fonden utgör grundläggande uttryck för riksintresset Stenstan. Är ett parkeringshus verkligen ett blickfång värdigt Stenstan? Nu? Om hundra år?

När Stuvaren står färdig 1960, oj förlåt, 2020 så ska fasaden dessutom lysas upp av en skiftande uppsättning grälla färger i syfte att "öka trygghetskänslan". På vilket sätt som fem våningsplan i pulserande signalfärger ökar tryggheten är oklart.

Visst är det så att trafiken ska hanteras så att stadslivet främjas och fler ges möjlighet att bo centralt, men lösningarna får inte i sig urholka stadens värde genom att stadsmiljön förfulas, värdefull stadsmark tas i anspråk för skrymmande transportsätt och ett oförändrat (eller stigande) antal fortsätter köra bil i Sundsvalls tätortsområde.

Det kommunen bör titta på är exempelvis hur antalet kollektivtrafikresenärer kan öka från dagens ynka sju procent. Kan bussarna måhända göras trevligare och mer pålitliga? Kan spårvägar vara en del av lösningen, och i så fall hur snart? Om tio år? Fem år?

Det är sådana visioner, följt av handlingskraftigt agerande, som Sundsvall behöver. Inte ännu mer av 1960-talets förlegade stadsplaneringsideal.

SNM

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också: [+] Jakten på parkeringar i Stenstan ska bli lättare – här kan Sundsvalls nästa p-hus byggas

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons