Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enbart fossilfria transporter i Västernorrland till 2030 – nu utmanar vi resten av landet

Annons
Biogas är bara ett av flera alternativ till fossila bränslen som går att använda i transportsektorn. Bilder: Claudio Bresciani/TT / Mårten Englin

Ska vi undvika de värsta effekterna av klimatförändringarna måste tempot i omställningen till ett fossilfritt samhälle öka nu. Det råder ingen tvekan om att koldioxidutsläppen från transporterna är en av de största utmaningarna.

Transporter står för nästan en tredjedel av de svenska utsläppen av växthusgaser. Riksdagen har satt upp målet att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till år 2030.

Med bränslebyteslagen tvingas en ökande mängd förnybart in i allt fordonsbränsle och ger en lägsta nivå för takten på omställningen. För att höja tempot är det viktigt att företag, kommuner och regioner som har möjlighet går fortare fram och visar vägen.  

Regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige...har lanserat en utmaning till företag, kommuner, regioner och organisationer att sätta ett mål för att endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter senast år 2030.

Regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige arbetar för att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer och har lanserat en utmaning till företag, kommuner, regioner och organisationer att sätta ett mål för att endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter senast år 2030.

Att visa upp att det är möjligt att nu ta steget mot framtidens transporter är viktigt, eftersom det fortfarande råder en kunskapsbrist i samhället om vilka alternativ som faktiskt finns.

Läs också: Fossilfritt Sverige: "Olika biodrivmedel är bra komplement till varandra"

Förutsättningarna för att göra transporterna fossilfria finns, men skiljer sig åt beroende på vilka behov man har – liksom var i landet man har sin verksamhet. Man kan välja på eldrift från batterier eller via vätgas och bränsleceller. Man kan köra på biogas, eller olika typer av biodiesel och etanol.

Drivmedlen kompletterar varandra och kan användas omväxlande beroende på vilken typ av transport det rör sig om. Det finns också stora möjligheter att kapa både utsläpp och kostnader genom att effektivisera transporterna genom digitalisering eller helt enkelt genom att samverka med andra.

Vi vill nu visa resten av Sverige att vi i Västernorrland är beredda att ta en tätposition på vägen mot fossilfria transporter.

Det finns fortfarande knutar att lösa i omställningen. Det måste snabbt byggas ut en inhemsk produktion av biodrivmedel och en förbättrad infrastruktur för tankning av biodrivmedel, vätgas och för laddning av eldrivna fordon.

Genom att anta utmaningen vill vi skicka en signal till beslutsfattare på nationell nivå och potentiella investerare att det finns en marknad för förnybara drivmedel och att det är dags att satsa och öka tempot.

Totalt har över 150 aktörer skrivit under utmaningen och är redo att göra sin del i omställningen. Vi vill nu visa resten av Sverige att vi i Västernorrland är beredda att ta en tätposition på vägen mot fossilfria transporter.

Vi uppmanar därför fler företag, organisationer och kommuner att anta Transportutmaningen.

Erik Lövgren (S), regionråd Region Västernorrland

Karin Frejarö (MP), kommunalråd, Härnösands kommun

Camilla Fahlander, Förbundsdirektör Din Tur

Magnus Hallberg, vd RISE Processum

Markus Sundström, vd Sundfrakt

Tomas Nilsson, vd SEKAB

Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons