Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Delade meningar om kombiterminalen

Remissvaren över den fördjupade översiktsplanen för området mellan Söråker och Torsboda är till övervägande delen positiva, men det finns avvikande uppfattning hos bland dem som hellre ser en helsatsning på Tunadal.

Annons

De företag som redan är etablerade i Söråker, Delta Terminal och Gestrike Invest AB, ser mycket positivt på planen. Delta äger hamnen och hamnmagasinet medan Gestrike genom dotterföretagen Söråker Hamnfastigheter och Torsboda Combi Terminal äger flera av Gullfibers gamla byggnader samt industrispåret och bangården i Torsboda, som köptes från Timrå kommun i somras.

Planförslaget är mycket väl utvecklat och inbjuder till mycket goda förutsättningar att skapa ett modernt logistikcentrum för att attrahera företagsetableringar och miljömässiga transportlösningar, anser verkställande direktören för Gestrike Invest i Gävle, Janaxel Näsman.

Delta Terminals ledning ser också mycket positivt med planen:

Planen ger oss en trygghet i vår strävan att utveckla Söråkers hamn till att bli regionens bästa bulkhamn, svarar Deltas vd Johan Stén.

Östmans Transport System AB ser dock bara nackdelar med alternativet Söråker/Torsboda.

Det innebär ökad påverkan av miljön i form av längre transporter. Ofta i tätbebyggt område, anför företagets vd Roger Petersson, som hoppas att planen ska ändras.

Grannkommunen Sundsvall är lite mer försiktig i sin sammanfattning av planen

Sundsvalls kommun kan konstatera att det är positivt att lokaliseringsförutsättningarna för alternativ Söråker/Torsboda ytterligare klarläggs genom arbetet med planen, även om marknaden i stor utsträckning kommer att styra hur de framtida godsströmmarna kommer att se ut, skriver kommunstyrelsens samordningsutskott genom sin ordförande Peder Björk.

SCA är däremot odelat kritisk till att Torsbodaterminalen byggs ut enligt planförslaget. Tonen i bolagets remiss andas bitvis rena undergångsstämningen för regionens näringsliv om man inte bygger en kombiterminal i Tunadal istället.

I sammanfattningen av den fyra sidor långa vidräkningen med planen står att lösa att "kombiterminalen och containerhamnen inte innebär några fördelar för SCA:s godsflöden och därför inte kommer att utnyttjas av SCA. Däremot ser vi en stor risk i att projekten, om de genomförs, kommer att innebära en inoptimal transportinfrastruktur i regionen till priset av kraftigt ökade kostnader. Detta skadar konkurrenskraften för såväl SCA som övrigt näringsliv i regionen".