Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det är dags att bryta bilens dominans

Replik på "Går inte med på att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras" samt "Efter cykelbeskedet – Motormännen går i taket: 'Åtminstone konsekvent i tokigheterna'" ST 26 november.

Motormännen "går i taket" och Moderaterna "går inte med på att" kommunen försöker förverkliga visionerna i den nyligen antagna översiktsplanen för Sundsvall. En översiktsplan som varit ute på brett samråd i alla kommundelar, inte mötts av några protester och sedan antagits i bred politisk enighet. Men när de vackra orden ska förverkligas är det plötsligt slut på enigheten.

Ändå är sanningen den, att det är bilismen som har prioriterats, och som fortfarande prioriteras, i Sundsvall, i Sverige och i världen. Detta trots att vi står inför en global klimatkatastrof, fetman och stillasittande skördar nya offer och luften i centrala Sundsvall når ohälsosamma föroreningshalter.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Några exempel på att biltrafiken fortfarande prioriteras:

■ Vi har nyligen byggt en ny bro för E4 till en kostnad av 1,9 miljarder kronor, plus två mil motorväg för ytterligare 2,5 miljarder kronor. Investeringar som gett biltrafiken radikalt förbättrad framkomlighet och som vida överstiger de småslantar som satsas på gång- och cykeltrafik.

■ I alla korsningar måste cyklisterna stanna och vänta, medan bilisterna kan köra utan stopp. Man kan införa cykelöverfarter, där bilisterna har väjningsplikt mot cyklister, som de har mot gående vid övergångsställen. Men i Sundsvall finns ingen sådan cykelöverfart.

För Plus-kunder: Nu prioriteras cyklister över Sundsvalls bilister

■ I signalreglerade korsningar blir det grönt för bilister utan att de behöver stanna och trycka på en knapp. Cyklister måste stanna för rött ljus, trots att biltrafiken i samma riktning har grönt. I en enda korsning i Sundsvall får även cyklisterna grönt utan knapptryckning. Det är vid Sjögatans anslutning till gamla E4.

Det är dags att bryta denna dominans för biltrafiken och i stället prioritera gående, cyklister och bussresenärer. Det är dags att ge de oskyddade trafikanterna åtminstone något så när jämlika förhållanden som bilisterna. Det är dags att satsa åtminstone lika stor andel av väginvesteringarna på gång- och cykeltrafik som dess andel av antalet resor. Det är dags att sluta att lyssna på bilkramarna. I stället behövs en satsning på gång- och cykeltrafik för att minska klimatpåverkan, förbättra luftkvaliteten i centrala Sundsvall och förbättra folkhälsan genom ökad fysisk aktivitet.

Björn Abelsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel