Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det har hänt runt Petersvik

* Planerna på en kombiterminal (järnväg lastbil/båt) föddes tidigt på 2000-talet. Trafikverket, eller Banverket som det hette då, förordade en lokalisering till Fillan/Tunadalshamnen, alltså längre norrut än den plats det nu handlar om.

* Kommunens planerare ställde dock mer och mer in siktet på området söder om Tunadalshamnen, alltså Korsta-Petersvik.

* På våren 2008 började det gå upp för de boende i Petersvik vad som var på väg att hända – "Rör inte Sundsvalls sista andningshål", var några av reaktionerna.

* Protesterna från de boende i Petersvik, Korsta och Granli blev omfattande i samband med att planprocessen på allvar dragit igång. Över 65 synpunkter kom in mot planerna, varv 45 var från närboenden och alla dessa var mycket kritiska.

* En triangelspår i Maland, elektrificering av det befintliga Malandsspåret samt en förlängning av detta mot SCA-ägda Ortvikens pappersbruk var nödvändig för att förverkliga planerna. Under hösten 2009 träffade Banverket (nuvarande Trafikverket), SCA, Länsstyrelsen och Sundsvalls kommun ett samarbetsavtal kring hur detta skulle läggas upp.

* Kommunägda Sundsvalls Logistikpark AB bildas 2010 med Åke Jonsson som vd. Det är bolaget som ska förverkliga utbyggnadsplanerna i området.

* Under hösten samma år blir det makskifte i Sundsvalls kommun och den nya politiska koalitionen ger då klart besked vad gäller tidplanen: Vår ambition är att komma igång med byggarbetet kring den planerade terminalen i Tunadal-Korsta-Ortviken under mandatperioden".

* Året därpå genomförs utgrävningar i Maland som bekräftar tidigare utgrävningar på att i området finns viktiga arkeologiska fynd. Det gör att Trafikverket börjar titta på andra dragningar av det planerade triangelspåret, men de har ännu inte gett besked om hur det kommer att bli.

* 2011 börjar också kommunen att lösa in flera av de cirka 35 hus som finns i Petersvik och beräknar att den totala kostnaden kommer att bli cirka 70 miljoner. Några fastighetsägare tackar dock nej och kommunen börjar planera för att begära tvångsinlösen, eller expropriation som det heter i juridiken. Regeringen har ännu inte avgjort frågan. En del av fastighetsägarna ser det "som en ren provokation".

* Inlösningen av fastigheterna innebär också att många kulturpersoner reagerar kraftigt och tar avstånd från kommunens planer. En av dessa var akademiledamoten Peter Englund och som underlag hade vetenskapsjournalisten och Sundsvallsbördige Nils-Johan Tjärnlund plockat fram en hel det historia om området och dess byggnader.

* Den befintliga statliga infrastrukturplanen ska revideras och under 2012 meddelar regeringen att de är beredda att satsa över 500 miljarder för åren 2015-2025. Regeringen öronmärker också en del angelägna projekt, men inget sägs om triangelspåren runt Sundsvall eller dubbelspår till Gävle. Beslut om den nya tioåriga planen tas under första halvåret nästa år.

* Det blir ett politiskt kaos i Sundsvalls kommunfullmäktige då budgeten för de två kommande åren ska tas. Enligt koalitionen fanns utrymme att budgetera 340 miljoner till logistikparken, förutom de 100 miljoner som det kommunägda bolaget Stadsbacken redan satsat. Socialdemokraternas budgetförslag gick nu igenom, och där fanns inga pengar öronmärkta till logistikparken. Samtidigt ska investeringsbudgeten kompletteras i år och gälla från och med 2014.

* I juni i år ska frågan upp logistikparken upp i Sundsvalls kommunfullmäktige. Kommunen hoppas då att fastställandet av detaljerna vunnit laga kraft (de har överklagats) samt att tvångsinlösningen är genomförd.