Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det kan vara snårigt för den enskilde"

Om assistentbehovet ligger på mindre än 20 timmar i veckan är insatsen kommunens ansvar.
Och överstiger det den nivån så delar vi på ansvaret. Jag förstår att det kan vara jättesnårigt för den enskilde, säger Ann-Christin Munther, områdeschef på Försäkringskassan i Sundsvall.

Annons

Enligt Marcus Nygren samarbetar olika myndigheter i Norge på ett sätt som underlättar för vårdtagaren. Och även i Sverige har det lagts fram förslag om ett utvecklat samarbete mellan försäkringskassa, kommun och landsting.

Men vi har tyvärr inte den typen av samarbete i dag. Det finns ingen sammanhållande kraft trots att det skulle underlätta för många. Vår tidigare landshövding Gerhard Larsson jobbade med frågan men det resulterade aldrig i något beslut, säger Ann-Christin Munther.

Däremot har det skett en utveckling inom de områden som bara rör Försäkringskassan.

I samband med att den nya organisationen togs i bruk i februari så införde vi personliga handläggare för dem som har stora behov av hjälp. Det innebär att dessa kan vända sig till en och samma person oavsett vilket ärende det rör inom Försäkringskassan, säger Ann-Christin Munther.

Även om hon inte kan uttala sig i enskilda ärenden tycker hon att det låter som om Marcus Nygren får vänta omotiverat länge på sina besked.

Det ska vara lite röda mattan för dessa personer när de vänder sig till oss, men det avgörs av vilka insatser som krävs. De basala behoven ska kommunen tillgodose, säger hon.

Ann-Christin Munther beklagar att personer i Marcus Nygrens situation tvingas driva sin sak själva i så många led.

Många har säkert anhöriga som hjälper till. Och jag antar att det är extra svårt om man kommer som nyinflyttad från ett annat land och inte känner till hur vårt trygghetssystem fungerar, säger hon.