Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det stora slaget om racingpubliken

Förr var de vänner. Nu står de som fiender i varsin ringhörna när kampen om racingpubliken avgörs.

Bob Huzell, vd för klassiska STCC. Janne "Flash" Nilsson, förare och vd för nya mästerskapet TTA.

– Det här gör vi för svensk racings skull, för sportens skull, säger Nilsson.

Annons

Racingsverige är i gungning och i förändring. Det är kamp om uppmärksamhet, mediautrymme, sympatier och naturligtvis pengar. Tonläget mellan bolagen är hårt, smutskastning förekommer, nya serien TTA har kallats för "piratliga" och "utbrytarliga".

– Vår ambition har aldrig varit att bryta oss ur, vi var hela tiden övertygade om att vi skulle få gehör för våra argument, men det fick vi inte. Jag har tyckt bra om STCC, men det blev för mycket reglemente till slut. Det är som att den Vasaloppsåkare som är minst tränad skulle få den valla som glider snabbast, säger Nilsson.

Då ska man komma ihåg att det var just Janne "Flash" Nilsson som grundade svenska standarvagnsmästerskapen, STCC. Med brittiska mästerskapet BTCC som modell drog han igång Swedish Touring Car Championshcip 1996. Sexton år senare har kört alla 255 tävlingar (utom en som han missade på grund av en ryggskada efter en krasch på Anderstorp). Han har tagit två titlar, fyra silvermedaljer, 35 segrar, 74 pallplatser, 209 pole positions och 34 snabbaste varv.

Nu lämnar han sitt skötebarn.

– Det klart att det var lite vemodigt att lämna STCC, men jag är ingen som tittar för mycket i backspegeln. Nu är vi här och vi ska framåt. Jag har hittat någon sorts glöd igen och återfått tron på sporten, säger Nilsson.

I serien TTA, Touring Car Team Association, kommer bilarna från franska företaget Solution F att användas, med en likadan rörram och likadan Nissan-motorer i alla bilar. Men de team som tävlar får konstruera sina egna chassin.

– I flera stor mästerskap i världen kör man enhetsbilar av den här typen, i tyska DTM och Nascar till exempel, det är framtidens sätt att tävla. Vi vill ha en mer sportslig racing, där man inte med vikter och dispenser och annat försöker jämna ut olika prestandaskillnader mellan bilarna som körs på olika bränslen och så vidare. I TTA har alla samma grundförutsättningar och det blir väldigt rättvist och det tror jag publiken gillar, säger Nilsson.

Bob Huzell, vd för STCC, har svårt att förstå Nilssons rättviseargument.

– Som jag ser det är vårt system 100 procent rättvist, det är kunskapen och hur duktiga förare man har som avgör. Det är ju därför reglementet finns för att jämna ut allt, säger han.

Huzell hade också svårt att köpa Nilssons idéer om en ny racingserie.

– Argument och argument, de vill bestämma allt, vilka bilar det skulle tävlas med, dessutom skulle teamen köpa bilarna av ägarna som också skulle sälja reservdelar och tillsätta domare – det är som om Brynäs och Färjestad i Elitserien ägde all import av klubbor och utrustning och dessutom tillsatte domarna, säger Huzell.

Argumentationen har fortsatt och har inte När upplägget för nya serien TTA presenterades i höstas under en presskonferens sades det att banägarna stod på TTA:s sida och att STCC inte skulle ha några banor att köra på alls – något som inte visade sig stämma.

– Det har blivit en högst olycklig pajkastning som skadar sporten lite för mycket som jag ser det. Konkurrens är en sak, det är bara bra, då utvecklas man och lyfter sig, men skitsnack och ryktesspridning ser jag ingen vinning i alls.

Jan Nilsson tror att det finns plats för båda ligorna.

– Egentligen tror jag att det gör det, men det snackas om att en av serierna kommer att döda den andre. Jag tror på den serien som värnar om de sportsliga värderingarna vinner i längden, oavsett vad som händer med sporten. Publiken vill se den sport som är rättvis.

STCC gör å sin sida sitt bästa för att smörja publiken. Bolaget satsar på spektakulär final på Solvalla och har också bokat en tävling på Östersund flygplats för att fånga upp "det brinnande motorintresset i norr".

– Det blir en tuff tid framöver och risken är att motorsporten tar stryk, men vi tror på vår produkt och framtiden får utvisa hur det slutar, säger Bob Huzell.

Att det ser ut att bli två serier ser förbundsordförande Karl Gustaf Schildt som ett misslyckande.

– Vi försökte ena dem, men det har inte gått. Vi är tveksamma till att det finns utrymme för två serier av den här digniteten, inte minst publikmässigt, säger Schildt.

– Vi är inte nöjda med det här, något måste ha gått fel inom STCC. Det är inte bra för en serie när flera av de tunga namnen lämnar.

Men han ser ljuspunkter också.

– För 20 år sedan hade vi ingen banracing värd namnet i Sverige. Nu har vi två serier som ser riktigt hållbara ut, men jag hoppas vi kan jämka ihop dem till slut.