Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Diesel och bensin är inte framtiden – våga öppna upp för elbilen

Med anledning av krönikan Motorexperten: Dieselbilar är definitivt ett miljövänligt alternativ – idiotiskt av regeringen att rata dem, ST 20/10.

Ola Thelberg ger ett antal argument för att vi ska fortsätta räkna dieselbilar som miljövänliga. Han har en poäng i att moderna dieselbilar är betydligt renare än de som såldes för 40 år sedan. Men det räcker inte.

Jag kan tänka mig att några som tidigare lockades till att köpa fossildrivna "miljöbilar" nu känner sig lurade, när det kan bli förbjudet att framföra dem på vissa platser eller vissa tider, eftersom dieselbilarna ställer till betydande problem med luftkvalitén i större städer. Jag skulle inte bli förvånad om man inom kort kommer att få se restriktioner för alla typer av fossildrivna bilar, alltså även bensin- eller naturgasdrivna.

Jag tror att vi inom bara några år kommer att få se rena elbilar till rimliga priser som kan köras uppåt 100 mil på en laddning.

Att köra på HVO (syntetisk diesel) löser bara delvis dieselbilarnas problem. HVO är en starkt begränsad resurs i världen och bygger till stor del på palmolja, en mycket tveksam produkt. Palmoljeplantager bidrar till skövling av stora arealer värdefull naturskog.

Många av de stora biltillverkarna har redan förstått att bilköparna vill köpa eldrivna fordon. Hybridbilar blir nog också bara en parentes i utvecklingen. Jag tror att vi inom bara några år kommer att få se rena elbilar till rimliga priser som kan köras uppåt 100 mil på en laddning. Ola Thelberg är orolig för statens finanser. Staten är väl ändå "vi", inte "de"? Det är vår gemensamma organisation för att hantera lagar, skatter, vård, utbildning med mera. Här gäller det att våra politiker vågar genomföra de åtgärder som är bäst för att även kommande generationer ska få bra liv.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Elförbrukningen för laddning oroar också. Dessbättre har vi ett betydande elöverskott i Sverige. 2015 producerades totalt 158 terawattimmar el och vår förbrukning detta år var 136 terawattimmar – de 22 som blev över kunde exporteras, bland annat till Tyskland.

Elbilar drar betydligt mindre energi än fossilbilar. En normalstor elbil drar 1,5–2,0 kilowattimme per mil, inklusive laddförluster. För att inte skönmåla elbilarna kan vi räkna med 2,0. Om en sådan bil kör 1 500 mil per år kommer den alltså att förbruka 3 000 kilowattimmar. En miljon sådana bilar skulle alltså bara förbruka 3 terawattimmar per år. När vi om några år får så många elbilar kan dessa även fungera som en effektbuffert för elnätet.

Det vore roligt om Ola, liksom många av hans kollegor bland motorjournalisterna, skulle kunna se framåt och välkomna ett ökat inslag av elbilar i trafiken. En bra början kan vara att läsa den utmärkta sammanställning som tidningen Ny Teknik publicerade 16/10: ”Den stora elbilskampen har börjat”. Mer glädjande nyheter: NEVS (fd Saab) har fått beställningar på sammanlagt 250 000 elbilar som baseras på Saab 9-3. De kommer att ingå i flera stora elbilspooler i Kina.

En sådan utveckling bör välkomnas eftersom det totala antalet bilar i samhället då kan minska, för att inte tala om behovet av parkeringsplatser. I Sundsvall debatteras detta och en smalare före detta E4. Om några år räknas nog dessa problem som betydligt mindre.

Gunnar Farm, miljöpartist i Sundsvall

Läs även:

L: Orimligt att rika Teslaägare får stora rabatter – höj skatten för miljöbovarna i stället

Björn Abelsson: Bättre trafiksituation om fler i centrum skippar bilen

Laddplatserna är inte en parkeringsplats – jag ställer mig inte framför pumpen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel