Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dubbdäcken har en ringa påverkan på hälsan

Replik på ”Damm från dubbdäck dödar” ST.nu 11 mars.

Min insändare gällde hur stor påverkan dubbdäcken har på folkhälsan och då framför allt dödligheten. När Umeå Universitet och Svenska Miljöinstitutet IVL förra året undersökte hur många svenskar som dödas av partiklar varje år var resultatet så häpnadsväckande att man i sitt pressmeddelande dolde de verkliga siffrorna. I pressmeddelandet står det att 5 500 svenskar dör varje år på grund av partiklar och att ”Den största källan till lokalt genererade partiklar bedöms vara vägslitage till följd av användning av dubbdäck”. Men det räcker med att läsa sammanfattningen till den gedigna forskningsrapporten för att se dubbdäckens ringa påverkan på folkhälsan:

3 000 svenskar dör varje år på grund av partiklar som kommer från andra länder (PM2,5)

1 300 svenskar dör varje år på grund av partiklar som kommer från smutsigs dieselbilar (NO2)

1 000 svenskar dör varje år på grund av förbränningspartiklar som kommer från fjärrvärmeverken som eldas med sopor. (PM2,5)

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Eftersom jag har läst både sida 44 och 48 i rapporten beror resterande 200 dödsfall enligt experterna i Umeå på vägdamm, som delvis kommer från dubbdäcken. Den siffra på 218 dödsfall som Björn Abelsson nämner är alltså i princip korrekt men utgör endast 4 procent av det totala antalet svenskar som dör i förtid för att de andas in dålig förorenad luft. Den tidigare officiella siffran har alltså varit 5 500 dödsfall.

Det gäller alltså att hålla isär begreppen partiklar PM10 och PM2,5. Om EU och de svenska miljökvalitetsnormerna kräver en minskning av halterna av PM10 så reduceras inte antalet dödsfall eftersom den partikelstorleken inte kan tränga in i blodomloppet. De kan däremot vara besvärande för barn och gamla med luftrörsproblem.

Claes Håkan Sjölund

som kört dubbfritt i 20 år

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel