Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Duons digitala scen ska lyfta nya artister – får stöd av Microsoft: "Har oerhörda möjligheter"

Det finns många musiktalanger.
Två killar från Sundsvall vill nu ge världens blivande artister en digital scen där de kan tjäna pengar.
Och de har stöd av Microsoft.

Annons

Jesper Johansson, som driver IT-företaget Osynlig, och Mikael Bergström, en av grundarna av reklambyrån Sweetpop, har haft idén att utveckla något tillsammans.

Resultatet är Showify, en digital videoplattform för musik som ska lanseras om några veckor.

– Jag är väldigt musikintresserad och när jag var i Barcelona så såg jag många gatumusikanter som sålde egna skivor och ville nå ut med sin musik, vilket är svårt. Vår idé är att ge amatörmusiker en chans till en global publik och framför allt en bättre chans till inkomster, så att de kanske kan leva på musiken, berättar Jesper Johansson.

Han ser Showify som ett komplement till Youtube.

– Här kommer merparten av intäkterna att gå till den blivande artisten. Och får man många som ger lite pengar var, så kan det bli en hel del.

De två har bildat bolaget Happy Frogs AB och själva satsat mycket tid och pengar i projektet.

Men Mikael Bergström har även fått med jätten Microsoft på tåget.

– De har ett program där de stödjer start up-företag och det är roligt att de nu visar intresse för ett företag i Norrland.

Sara Kullgren, affärsområdeschef för Developer Experience på Microsoft:

– Eftersom vi tror på Happy Frogs och deras tjänst Showify har vi tagit in dem i vårt BizSpark Plus-program som innebär en ännu större möjlighet för dem att skala upp sin affär.

Showify får därmed gratis tillgång till Microsofts programvara och molnplattform, samt teknisk hjälp.

– Totalt sett är deras stöd över tre år värt 360 000 dollar, vilket motsvarar tre miljoner kronor, säger Jesper Johansson.

De har även fått med andra samarbetspartners och ska dessutom besöka Åre kapitalmarknadsdagar i början av april.

– Vi söker investerare både vad gäller kapital, kompetens och nätverk. Går det som vi hoppas, så behöver vi rekrytera 5–6 personer i höst. Vi ser också att det här går att utveckla mer.

De har tecknat avtal med Stim när det gäller musikrättigheterna.

– Vi har ägnat mycket tid år det juridiska. Sedan går det förstås inte hålla koll på alla klipp som läggs upp på Showify, men om något anmäls så måste vi förstås ta bort det. Och den som lägger upp klippen har ju accepterat våra villkor, påpekar Jesper Johansson.

Lanseringen närmar sig.

– Jag tror att det här har oerhörda möjligheter.