Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Efter klagomålen – här blir p-rutorna större: "Lättare att parkera"

Klagomålen har varit många mot de trånga p-rutorna i parkeringshuset Balder.
Nu agerar kommunen och breddar parkeringsplatserna.
– Vi har fått positivt gensvar direkt efter förändringen från våra kunder, säger Eva Forslund, chef på trafiksektionen.

Annons

Läs också: Kameraövervakning planeras i parkeringshus.

Under 2015 anmäldes omkring 19 000 parkeringsskador i Sverige till Trafikförsäkringsföreningen, som ägs av försäkringsbolagen, och skadorna uppskattas till över 200 miljoner.

Det ökade antalet parkeringsskador beror bland annat på att p-platserna i framför allt p-husen är smala och trånga.

I Sundsvall är det ingen skillnad.

Här har kommunen fått ta emot en hel del klagomål mot de smala parkeringsplatserna.

– Vår målsättning är att alla parkeringar som kommunen upplåter till allmänheten ska vara minst 250 centimeter breda i framtiden, säger Eva Forslund.

Kommunen väljer nu att bredda parkeringarna i p-huset Balders. Där blir p-rutorna 10 centimeter bredare och med dubbla linjer, en satsning som ska ge färre parkeringsskador.

– Man är rädd om sin bil och med dubbla linjer blir det lättare att hamna rätt i rutan. Då blir det ett säkerhetsavstånd till bilen intill, säger Eva Forslund.

Vad är det folk klagar på?

– Att det uppstått parkeringsskador eller att det finns en oro att något ska hända med bilen. När det är trångt upplevs det som svårt att få upp dörrarna. Vårt mål är att det ska bli lättare att parkera, säger Forslund.

Vilken reaktion har ni fått efter förändringen?

– Det är positivt gensvar och man tycker att det går bättre att parkera.

Samtidigt innebär de bredare parkeringarna att det blir färre platser i P-huset.

Men kapaciteten räcker ändå, enligt kommunen.

– Flera av platserna som försvunnit kunde parkeringskunderna inte använda. De var mindre och låg nära väggar med räcken som inkräkta de på parkeringsrutorna. Det fanns även platser som låg i hörn där bilister parkerade in varandra. Verksamheten har blivit effektivare. Dessutom visar vår statistik att från parkeringsledningssystemet antal lediga platser, säger Eva Forslund.

När det gäller de övriga parkeringshusen så finns tankar att göra liknande åtgärder där.

– På parkeringsdäcket översta våning, är parkeringsplatserna 2,5 meter breda, det undre är ännu inte ommålat. I City-P är parkeringarna bredare, men det finns inte dubbla linjer. Vi får se om det är något vi kan åtgärda längre fram, säger Urban Simander, förvaltare på Skifu.