Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

15 kronor för bensinen inom två år —ökar chansen för bränslefabriken i Stockvik

Dagens höga bensinpris är bara början.
— Inom ett par år kan det vara uppe 15-20 kronor litern, säger Rolf Hedberg från busstillverkaren Scania.
Något som får Bengt Aldén och Thomas Larsson på företaget Framtidsbränslen att gnugga händerna.

Annons
Deras idé är att tillverka diesel av skogsavfall och göra Västernorrland självförsörjande på området. Om några år hoppas de ha en pilotanläggning igång vid Stockviksverken.
Det här blir en ny näringsgren. Om 25 år tror vi att den skapat 20 000 jobb i Norrland, säger Thomas Larsson.
Och med högre bensin- och dieselpriser kan deras så kallade FT-diesel bli konkurrenskraftig.
I går hölls en stor konferens om "Framtidens bränsle för dieseIfordon" i Stadshuset, Sundsvall. Ett hundratal företagare och kommunpolitiker hade samlats.
En av föreläsarna var just Rolf Hedberg från Scania.
Internationella bedömare menar att priset på råolja kommer att fördubblas inom ett par år. Man talar om 105 dollar per fat, vissa säger till och med 130 dollar. Merparten av bensinpriset är visserligen skatter, men troligen har vi i så fall ett bensinpris på åtminstone 15 kronor litern, säger Rolf Hedberg.
Tungt för många medborgare, men kanske positivt för miljön.
Ja, det kanske är sådana drastiska höjningar som krävs för att bilåkandet ska minska och nya miljövänligare bränslen ska bli verklighet, säger Rolf Hedberg.
Syntetisk diesel har testats i två av Connex bussar i Sundsvall under 18 månader, utan problem.
Målet för företaget Framtidsbränslen är nu att pilotanläggningen ska vara i drift 2008. I inledningen ska de använda de vätgasrester som Akzo Nobel nu eldar för kråkorna den ständigt brinnande lågan på Stockviksverken.
Men när tekniken för att förgasa biomassa utvecklats tillräckligt är tanken att pilotanläggningens råvara i stället ska bli flis.
Senare ska enheten byggas ut till en anläggning i full skala.
Den förstudie kring pilotanläggningen är snart klar. Nu gäller det att hitta finansiärer. För i södra Tyskland är en pilotanläggning redan på gång.
Sundvalls kommunalråd Ewa Back, som var med under hela konferensen, tycker att FT-diesel är intressant, men vill inte att kommunen tar på sig alltför stort ansvar.
Projektet har stora möjligheter, men också många osäkra faktorer. Vi är gärna med och stöttar det även i framtiden, men vill inte driva det, förklarade hon.
Thomas Larsson på Framtidsbränslen lät sig dock inte nedslås.
Det här blir verklighet, var så säker, sade han.

Bildtext
Två av Connex bussar har körts på syntetisk diesel, utan några problem. Höjda bensin- och dieselpriser ökar nu möjligheten för den planerade pilotanläggningen i Stockvik som ska tillverka diesel med vätgas eller flis som råvara.
Foto: Håkan Humla

Mer läsning

Annons