Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

A-kassa ifrågasätts på lösa grunder

Det är lite si och så med arbetsförmedlingarnas kunskaper om arbetslösas rätt till a-kassa. Vart femte fall där ersättningen ifrågasattes borde aldrig ha tagits upp, enligt en ny rapport.

Annons
Arbetsförmedlingen är skyldig att meddela arbetslöshetskassan när förmedlare anser att en arbetssökande inte har rätt till arbetslöshetsersättning, till exempel om den arbetslöse inte söker några jobb, tackar nej till erbjudna arbeten eller har någon annan inkomst.
Under första halvåret i fjol skickade arbetsförmedlingarna över 3 387 sådana ifrågasättanden, visar en genomgång som Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF). gjort.

Ingen ersättning alls
I nästan vart femte fall lämnade a-kassorna ärendena utan åtgärd, exempelvis för att arbetsförmedlingen tagit upp en fråga som inte påverkar ersättningen eller för att personen i fråga inte ens har någon arbetslöshetsersättning.
 Jag är bekymrad över att så mycket av bristerna beror på bristande kunskap hos arbetsförmedlingarna, säger IAF:s generaldirektör Bo Jangenäs.
När det gäller a-kassornas hantering av anmälningarna är bristerna inte lika stora. IAF har bara hittat fel i fyra procent av fallen. Men även om ett ärende till slut bedöms rätt kan det vara påfrestande för den arbetslöse att ersättningen ifrågasätts.
 De arbetssökande påverkas av att deras ersättning är ifrågasatt. Det tar ju lite tid att hantera de här ärendena och under den tiden vet man inte vad som gäller. Det är den enskildes försörjning det handlar om, säger Bo Jangenäs.

Hålls delvis inne
I vissa fall kan 25 procent av ersättningen hållas inne till dess att a-kassan har fattat ett slutligt beslut. I mer tveksamma fall brukar kassan fortsätta att betala ut ersättningen tills det finns ett beslut.
En undersökning som fackförbundet Saco gjort bland arbetslösa akademiker visar också att olika arbetsförmedlingar har väldigt olika krav på hur aktiva de arbetslösa ska vara för att inte bli av med sin ersättning. Till exempel behövde en arbetslös söka 15 jobb per dag, en annan behövde inte redovisa något alls och i något fall ringde arbetsförmedlare upp arbetsgivare för att kontrollera att den arbetslöse verkligen hade sökt jobbet.

Mer läsning

Annons