Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deras elektronik gör din kärra till en etanolbil

/

Bensin eller etanol?
Om ett par år kan din bil gå på både ock.
Detta tack vare en elektronisk enhet som det lilla Sundsvallsföretaget Edab tagit fram.
– De höga bensinpriserna talar för oss, säger ägaren Stefan Wallström.

Annons
Han berättar att en stor biltillverkare är intresserad av att montera in utrustningen i en av sina bilmodeller i Sverige. Först ska dock en del tester göras, men Stefan Wallström är ganska övertygad om att affärern går i lås.
I första hand kommer vi att rikta in oss på nya bilar, eftersom lagstiftningen ännu inte tillåter att man konverterar gamla bensinbilar till etanoldrift.
Där är dock en förändring på gång, kanske till 2007. Då blir de begagnade bilarna den stora marknaden, hoppas Stefan Wallström.
Han äger familjeföretaget Elektronik Design, Edab, som är ett konsultföretag som utvecklar elektroniska produkter åt andra.
För ett år sedan började de dock själva konstruera den elektroniska enhet som gör att man kan blanda bensin och etanol i vilka proportioner som helst. En givare känner av blandningen och styr tändning och insprutning.
Precis som i etanolbränslet E85 ska dock bensinhalten inte vara lägre än 15 procent.
Det krävs för att bilen ska starta. Är det kallt ute, säg tio minusgrader, kan det behövas ännu högre bensinhalt, påpekar Stefan Wallström.
Under det gångna året har bensinpriset gått upp.
Ren tur. När vi började arbetet sparade man just inget på att konvertera till etanol, utan vi gjorde detta för miljöns skull. Fördelen med etanol är också att du för en lite vassare motor, säger Stefan Wallström.
I nära ett år har de testat utrustningen på en Volvo 945 och vidareutvecklat den. Det har fungerat bra, säger de, och bilen har också klarat avgaskraven vid besiktningen.
Bilen drar mer bränsle när vi kör med etanol, men med dagens bensinpris på 12 kronor, så sparar vi ändå två kronor per mil, berättar Mikael Olavi.
Edab har skrivit ett avtal med ett företag i Växjö, som arbetar med motortrimningar. De ska sälja utrustningen.
Hur mycket utrustningen kommer att kosta är ännu inte klart.
Skulle det bli 10 000 kronor, så sparar många bilister ändå in det på bara två, tre år. Och bilisterna i Stockholm slipper då de kommande straffavgifterna och får parkera gratis, så där bör intresset vara stort, tror Stefan Wallström.

Mer läsning

Annons