Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elisabet hjälper företagen till Kina

Kina lockar. Men de företag som vill göra affärer bör vara väl förberedda. Det menar Elisabet Söderström, förra Sundvallsbon som nu är vd för Svensk-kinesiska handelskammaren.

Annons
I början av veckan var hon en av talarna på seminariet i Sundsvall om södra Kina och Hongkong. Områden som hon känner rätt väl.
Hon har bland annat hunnit bo i Hongkong i två omgångar sedan hon lämnade Sundsvall i mitten av 1980-talet. På den tiden hette hon Arvidsson och jobbade på Sundsvalls Tidning.
Det blev sammanlagt över tio år i Hongkong och från 1997 jobbade jag på Exportrådet där, berättar hon.
I november 2003 flyttade hon till Stockholm och förra våren fick hon jobbet som chef för Sweden-China Trade Council.
Vi är en intresseorganisation för företag som handlar med Kina. Vi har 200 medlemsföretag och mer än tio av dem kommer från Sundsvallstrakten. Exportrådet och Svensk handel stöder också vår verksamhet, säger Elisabet Söderström.
Hennes uppgift är att informera och hjälpa företagen. Och förstås att ge goda råd.
Det är viktigt att företag som vill göra affärer med Kina eller etablera sig där först skapar ett nätverk omkring sig. Man kan få bra hjälp av erfarna företag och slipper då göra samma misstag som andra gjort.
Hon berättar att kineserna ofta är mycket entusiastiska och att kontakten därför kan bli mycket intensiv.
Det kan bli lite av en chock för svenskar, eftersom vi är mer reserverade och har högre integritet. Men kommunikation är A och O, så det gäller att upprätthålla kontakten.
Den som besöker företag i Kina måste också vara föreberedd.
Man måste vara klar över vad man själv vill. För väl på plats möts man av så många intryck är det är lätt att tappa kompassriktningen. Självklart måste man vara öppen för nya infallsvinklar och förslag, men gäller ändå att själv styra utvecklingen. Det är också bra att förbereda besök på mer än ett företag, så att man har alternativ.
Exportrådet ordnar ibland besöksresor till området, och Hongkong har en årlig företagsmässa.
Elisabet Söderström tror att det finns möjligheter även för mindre företag att handla med Kina.
Ja, det gäller att hitta sin nisch. Det är oftast också klokt att börja i liten skala, råder Elisabet Söderström.

Mer läsning

Annons