Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Etanolbilen - miljövänlig brandfälla

Allt fler väljer att köra bilar som drivs med etanol. Omtanken om miljön är främsta anledningen, men det finns en baksida av myntet. Räddningsverket anser att explosionsrisken är större med etanol än med bensin och vill veta mer om riskerna.

Annons
 Det är inte säkert med den kunskap vi har, säger Björn Herlin, brandingenjör på Räddningsverket, till TT.
Antalet pumpar med etanolbränslet E 85 har mer än fördubblats i Sverige sedan år 2003. Just nu finns det 223 stycken.
Förra året fanns 40 procent fler miljöfordon i landet än året innan. Under 2004 drevs 13 000 av de 20 000 miljöbilar som såldes på E85, enligt en undersökning av Miljöfordon.

Svårsläckt
Regeringen vill att fler tankstationer säljer etanol men Räddningsverket vill att riskerna ses över först.
E85 består av 85 procent etanol och 15 procent bensin och är explosivt från minus 35 grader till plus 30 grader, vilket gör att explosionsrisken finns året runt. Sker en antändning vid tankningen uppstår inte branden vid mynningen utan genom en explosion i tanken. Alla cisterner borde anpassas med flamspärr, enligt Björn Herlin.
 Man ska inte använda en vanlig reservdunk för E85. Man ska ha en som är utrustad med flamspärr, ett stålnät som tar upp energin av förbränningen så att den inte kan fortplanta sig, säger han.
Ett annat problem är släckningen av en brand.
 Alkohol kräver speciella skumvätskor. Skumvätska för bensin fungerar inte på etanol, säger Björn Herlin.
Bilbranschen är medveten om Räddningsverkets hållning när det gäller explosionsrisken.
 E 85 har visserligen större brännbarhetsområde, men riskerna med bensin och E85 är desamma. Systemutformning och regler för bensin är utformade för att ge skydd vid de mest extrema förhållandena och ska minimera riskerna oavsett temperatur, uppger Nils Lekeberg, produktchef på Ford för TT.
 Vi har haft Flexifuelbilar i Sverige sedan 1994 och vi har sedan dess sålt mer än 15 000. Vi har på alla dessa inga problem inrapporterade.

Problem att producera
Pumptillverkaren Dresser Wayne AB har inga kända problem när det gäller den högre explosionsrisken, berättar konstruktionschefen Bengt Larsson.
Etanol kan bryta ned det korrosionsskydd som finns i pumpar avsedda för bensin, vilket gör att de kan rosta sönder. Dresser Wayne uppger att de anpassat pumparna för E85 och ska träffa Räddningsverket för att diskutera riskerna.
Trots de olika frågetecknen överväger fördelarna med etanol, anser Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Bränslet kan produceras på biologisk väg, ger lägre utsläpp av koldioxid, är renare och mindre hälsofarligt än bensin.
En nackdel är att det på kort sikt ännu inte finns ett riktigt bra sätt att producera etanol på, berättar han.
 Det finns för få tankställen, det är lite hönan och ägget. Det säljs väldigt många etanolbilar just nu.

Mer läsning

Annons