Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ewa Back vill göra Sundsvall till miljödieselns huvudstad

Sundsvall ska bli Sveriges huvudstad för miljövänlig diesel. Det hoppas kommunalrådet Ewa Back. Därför är hon också positiv till att det byggs en pilotanläggning för att framställa syntetisk diesel, FT-diesel.

Annons
Kommunerna och länsstyrelsen i Västernorrland har satt som mål att länet ska vara självförsörjande på drivmedel om 25 år.
Det är ett tufft satt mål tidsmässigt, vilket är bra. En satsning på FT-diesel i Sundsvall skulle på ett utmärkt sätt komplettera tillverkningen av etanol i Örnsköldsvik, menar Ewa Back.
Etanolen ersätter bensinen, medan FT-dieseln kan användas i tyngre fordon: bussar, traktorer, lastbilar. I Sundsvall finns för övrigt sedan 2003 de första bussarna i Europa som kör på FT-diesel.
Företaget Framtidsbränslen är nu klar med sin förstudie kring pilotanläggningen. De vill bygga den intill karbidfabriken på Stockviksverkens område och till en början använda Akzo Nobels restgaser för att tillverka syntetiskt diesel.
Akzo Nobel har dock ännu inte beslutat om de ska säga ja till idén.
Dessutom gäller det för Framtidsbränslen att hitta finansiärer till de 140 miljoner kronor som anläggningen nu beräknas kosta.
Kommunen ska bidra med arbetsinsatser och vissa kringkostnader, men tänker inte vara med i själva finansieringen, säger Ewa Back.
Det hade vi inte förväntat oss heller, men det är bra att kommunen uttalar sitt klara stöd för projektet. Jag tror dessutom att vi kan få ihop kapitalet ändå. Både staten och EU borde vara intresserade, staten bidrog ju med 125 miljoner till etanolanläggningen i Örnsköldsvik, säger Bengt Aldén på Framtidsbränslen.
Sedan 2003 finns en anläggningen för FT-bränslen i södra Tyskland och en annan är nu på gång i Österrike.
Men den i Tyskland har hittills bara producerat 5 000 liter med torrflis som råvara. Vår pilotanläggning skulle bli den första i sitt slag i världen som använder restgaser, säger Bengt Aldén.
Förhoppningen är att pilotanläggningen ska stå klar 2008. När tekniken för att förgasa biomassa utvecklats ska restprodukter från skogen ersätta restgaser som råvara, är det tänkt.

Mer läsning

Annons