Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facken i hamnen i hård konflikt

Onsdag den 18 maj inför Hamnarbetarförbundet i Sundsvall övertidsblockad veckans alla dagar.
Men något stöd från Transport får de förstås inte.
— Vi kommer att jobba så mycket övertid vi kan, säger sektionsordföranden Markku Joutsen.

Annons
De två fackförbunden har hamnat på ordentlig kollisionskurs.
På riksplanet vill Hamnarbetarförbundet skriva kollektivavtal med arbetsgivarna de också. Den här helgen började de därför sin övertidsblockad i 24 av landets hamnar.
Men den får ingen effekt här denna helg, säger Benny Österholm, ordförande för avdelning 8 i Sundsvall.
Det tror han däremot att den lokala övertidsblockaden kommer att få, eftersom den ska gälla veckans alla dagar.
Tidigare har Sundsvalls Hamn och de två facken haft ett lokalt samarbetsavtal. Så är det inte längre. Båda facken tycker att det är det andra fackets fel.
Tidigare har vi haft ett gott samarbete. Men nu backar Transport plötsligt ur förhandlingarna och återgår till det gamla avtalet. Därmed kör man över oss, trots att vi organiserar den stora majoriteten av arbetarna i hamnen och trots att våra medlemmar är helt eniga i den här frågan, säger Benny Österholm.
I Tunadalshamnen har Hamnarbetarförbundet 126 medlemmar, medan Transport har ett 30-tal.
Österholm tycker därför att Transports agerande är odemokratiskt.
Markku Joutsen, Transport, håller förstås inte alls med.
Nej, Hamnarbetarförbundet har hela tiden gått under vårt avtal. Nu förhandlade vi om ett nytt provatal på sex månader, men det fanns ett antal punkter där vi och arbetsgivaren inte var överens och därför skrev vi inte på. I stället valde vi att återgå till det gamla avtalet, det ville inte Hamnarbetarförbundet, säger Joutsen.
En annan orsak till konflikten är att Transport krävt att två av de sex personer som tidigare sades upp från Sundsvalls hamn ska återanställas.
Eftersom två arbetare blivit arbetschefer tycker vi att det är rimligt. Men Hamnarbetarförbundet vill inte ta strid för dem, säger Markku Joutsen.
Vadå ta strid? Vi vill helst att alla sex ska få tillbaka jobbet, men det måste finnas ekonomi till det också. Först när hamnen tjänar pengar finns det chans att återanställa dem, menar Benny Österholm.

Mer läsning

Annons