Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finland halverar stödet till Kvarkentrafiken

Finland halverar nästa år stödet till Kvarkentrafiken för att ta bort stödet helt från 2008.
—  Den finska regeringen tycker att Sverige ska ta ett större ansvar för Kvarkentrafiken, säger Ulla-Maj Wideroos, Finlands biträdande finansminister, till Västerbottens-Kuriren.

Annons
När taxfreeförsäljningen upphörde för sex år sedan försvann den främsta dragkraften för persontrafiken över Kvarken mellan bland annat Umeå och Vasa.
För att kunna upprätthålla den nu olönsamma persontrafiken året runt har bland annat finska staten gått in med ett stöd.
Statsstödet är i dag på en miljon euro årligen, cirka nio miljoner kronor. Från nästa år kommer den finska staten att bidra med halva summan.
 Under en övergångstid halverar vi stödet. Men någon gång måste Kvarkentrafiken stå på egna ben, säger Wideroos till Västerbottens-Kuriren
Bland andra Österbottens förbund, Vasa stad, Umeå kommun och länsstyrelsen i Västerbotten stöder också Kvarkentrafiken, dock med betydligt mindre summor än vad den finska staten bidrar med.
Svenska staten ger dock inget stöd till Kvarkentrafiken.
I dag trafikerar RG Line sträckan Umeå-Vasa. Börje Lassfolk, vd för RG Line, säger att en halv miljon euro i statsstöd inte räcker till för att täcka underskottet i persontrafiken.

Mer läsning

Annons