Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler klagomål på reseföretag

Klagomålen mot resebranschen blir allt fler, visar statistik från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Men konsumenterna är fortfarande mest missnöjda med sina inköp av bilar och elektronik.

Annons
Över 4 200 missnöjda kunder vände sig till ARN under årets första sex månader. Hälften av klagomålen gällde företag inom motor-, elektronik- och resebranscherna. Klagomålen mot resebolagen har ökat markant. De missnöjda kunderna var 37 procent fler än under samma period förra året. Förklaringen är, enligt ARN:s informationschef Torsten Palm, att intresset för att resa har tagit fart igen efter att ha sjunkit drastiskt efter dåden i USA den 11 september 2001. Problemen är klassiska.
 Det kan gälla flygförseningar och att man fått ett sämre hotellrum än vad man hade trott, säger Palm.
Liksom förra året är det vanligast med klagomål på företag inom motorbranschen. Missnöjet handlar främst om att begagnade bilar inte uppfyller utlovad standard. Elektronik kommer på andra plats i klagomålsstatistiken. Ärendena rör mobiltelefoner, internetuppkopplingar och tv-apparater som inte fungerar som de ska.

Betalar inte
Förra året fick 3 632 kunder som klagade hos ARN rätt mot företagen. Men nästan en tredjedel av de fällda företagen betalade aldrig ut någon ersättning. Ofta handlar det om mindre företag som inte är medlemmar i någon branschorganisation.
 De utsätts inte för samma grupptryck och är inte lika känsliga för publicitet som stora, mer etablerade företag.

Mer läsning

Annons