Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fördubblad trafik i Tunadalshamnen om ett år – ny containerhamn behövs framöver

/

Containertrafiken i Tunadalshamnen kommer att fördubblas om drygt ett år.
– Det behovet ökar stadigt. Samtidigt blir det lite av en utmaning för oss att få plats med alla containrar, säger Magnus Wikström, SCA Logistics.

Annons

SCA vill anpassa sig och bygger ut containerlinjen Sundsvall, Umeå, Rotterdam, St Petersburg.

Ökningen kommer att motsvaras av en kraftig minskning av RoRo-fartygens volymer. I dag kör SCAs egna RoRo-fartyg två turer i veckan mellan Sundsvall, Umeå, London och Rotterdam, det minskas nästa höst till en tur.

– En av våra tre båtar kommer då bara att gå inom Östersjön. RoRo-fartyg passar bättre på lite kortare sträckor, menar Magnus Wikström, chef för shippingverksamheten.

På RoRo-fartyg körs godset in och ut genom båtens akter, ett snabbt sätt att lasta och lossa.

– Å andra sidan tar de mer bränsle än containerfartygen och går lite långsammare. Sedan är hanteringen med containrar enklare eftersom godset inte kräver omlastning innan det når kunden. Det är också enklare att få med gods tillbaka i en container.

Så containertrafiken växer.

– Inte minst allt mer gods från Asien kommer med containerbåtar och det passar bra när vi exporterar gods till Kina och Japan. Med ökad volym kommer vi också att kunna ta in större containerfartyg och det ger en bra effekt på ekonomin, menar Magnus Wikström.

Han tror att deras containervolym om tio år kan vara fyra gånger så stor som i dag.

– Så en ny containerhamn kommer att behövas.

Men redan inför nästa års ökning behöver Tunadalshamnen en ny containerkran. Kostnad: 25-30 miljoner kronor.

– I dag finns containrarna framför allt i södra delen av hamnen. Men där är kajen för svag för att klara den nya kranen och området på sikt för litet, så därför kommer vi att flytta hela hanteringen längre norrut.

Mer läsning

Annons