Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försenade brev när Posten sparar

Ständigt minskande brevmängder gör att Posten jagar kostnader. Men några portohöjningar är inte aktuella.

Annons
 I stället gör vi allt som står i vår makt för att effektivisera vår produktionsprocess, säger Postens vd Erik Olsson.
Det senaste projektet i den riktningen är att flytta fram senaste utdelningstiden för post från dagens 13.00 till senast 16.00.
 Då kan vi utnyttja våra terminaler där vi sorterar posten fler timmar på dygnet. Vi får en jämnare beläggning och kan utnyttja vår brevbärarkår bättre, säger Erik Olsson.
Men förändringen är ännu på projektstadiet för att se hur mycket man skulle kunna spara på det. Och några större försämringar för kunderna tror inte Postens vd att det blir.
 I storstäderna, där vi har 50 procent av marknaden i dag, delar våra konkurrenter redan nu ut posten långt senare än 16.00.
En poäng är också, enligt Olsson, att det blir möjligt att erbjuda personalen fler heltidstjänster. Och den rationalisering som blir möjlig ska inte leda till uppsägningar utan enbart ske genom naturlig avgång, enligt Olsson.

Kraftig nedgång
Första kvartalet i år gick brevmängden ned med mellan sex och sju procent och både företag och myndigheter väljer allt oftare bort det fysiska brevet och ersätter det med elektronisk kommunikation.
 Det betyder förstås väldigt mycket för oss. Första kvartalet var en rekordstor nedgång både när det gäller den snabba posten och företagspost. Varje procents nedgång innebär 100 miljoner i tappat resultat för Posten, säger Erik Olsson.
Håller trenden i sig under året innebär det ett minus på 700 miljoner kronor för Posten. Men teknikutveckling och förändringar av marknaden är inget Posten rår över.
 Vi måste acceptera att brevvolymerna sjunker, konstaterar Olsson.

Portot
I dag får inte Posten själv bestämma över portot en fråga man ständigt återkommer till.
 Av hushållens kostnader för kommunikation, det vill säga telefoni, internet, sms och porto, står portot för 3 procent eller 250 kronor per hushåll och år i snitt. Och de tre procenten är den enda kostnaden som är reglerad i lag, konstaterar Olsson som tycker att Posten borde anses myndig nog att sätta priset på sina tjänster.
 Men vi har inte aviserat några prishöjningar. Då får vi bara en storm till.
Senast Postens porto höjdes var vid årsskiftet 2002/2003.
Andra förändringar som försämrar Postens service är Post- och telestyrelsens beslut om att alla hushåll i flerfamiljhus om några år får hämta sin post i husens entréer. Men där är det inte den möjliga besparingen i kronor som är det viktigaste, enligt Erik Olsson.
 Det viktigaste är att det sparar knän och leder för våra brevbärare.

Mer läsning

Annons