Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högre kvalité har sitt pris

Men svenska folket är beredda att betala mer för maten Svenska folket gör tummen ned för livsmedelshandelns lågprismärken och är berett att betala mer för högre kvalité på maten. Det visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Sundsvalls Tidning.

Annons
I takt med att fokus flyttats från kvalité till pris har antalet lågprisbutiker ökat dramatiskt.
Att svenska folket inte har förtroende för många av dessa butikers produkter tycks sakna betydelse.
Testföretaget ConsumerContent har låtit opinionsinstitutet Sifo fråga 1000 svenskar om deras förtroende för ett antal livsmedelsfabrikats kvalité.
Sex av tio svarade att de inte hade något förtroende alls eller inte särskilt stort förtroende för det tyska lågprismärket Lidl. Motsvarande andel för lågprisfabrikaten Euroshopper och Eldorado var 51 respektive 45 procent.
Trots det låga förtroendet ökar försäljningen av lågprismärkena.
Det är stor skillnad mellan en varas förtroende och konsumenternas faktiska köpbeteende. Människor kan misstro kvaliteten på en vara men ändå köpa den därför att den är billig, säger Richard Wahlund som är professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet.
Liknande uppfattning har varumärkesforskaren Fredrik Lange på Handelshögskolan i Stockholm.
Euroshopper och Eldorado till exempel, finns i butiker bredvid andra märken. När en kund kommer fram till hyllan tar han eller hon kanske det som är billigast och är inte alltid så medveten om vilket varumärke han eller hon kommer hem med.
Jag tror dessutom att graden av medvetenhet beror på typ av vara. Det är en sak att handla en burk krossade tomater, en annan sak att köpa exempelvis färdiga köttbullar.
Ganska få av de tillfrågade, ungefär en av tio, svarade att de att de inte hade något förtroende alls eller inte särskilt stort förtroende för klassikerna Felix, Ica och Scan.
Lång historia är dock inte alltid är detsamma som högt förtroende, vilket krisdrabbade Coop är ett exempel på.
79 procent av de tillfrågade svarade att de har ganska stort eller mycket stort förtroende för Ica. Motsvarande andel för Coop var bara 65 procent.
Bland dem som är över 65 år är andelen ännu lägre, 53 procent.
Inte heller tycks förtroendet vara speciellt stort för Coops varumärken Änglamark och Signum.
Trots det är inte förtroendefrågan Coops största problem just nu, utan priskonkurrensen. I människors medvetande ligger Coop någonstans i mitten. När det, som nu, kommer ett antal nya aktörer som jobbar stenhårt på priset drabbas Coop mer än till exempel Ica, säger Richard Wahlund.
På frågan om de skulle vara beredda att betala mer för ett livsmedel av garanterat bättre kvalitet svarade 76 procent av de tillfrågade ja.
Nästan fyra av tio, 39 procent, svarade att de skulle vara beredd att betala 39 kronor eller mer för till exempel en falukorv om det billigaste alternativet kostade 30 kronor.
Enligt undersökningen är kvinnorna beredda att betala mer för bra mat än männen, medan pensionärer är betydligt mer tveksamma.
Innebär detta också att svenskarna i handling är beredda att betala mer för maten?
Nja. En sådan här attitydfråga kännetecknas av ett stort mått av önsketänkande. Jag tror att svaren ska ses som en önskan om att matens kvalité ska öka, säger Richard Wahlund.


Faktaruta:
*Ett representativt urval av svenskar, totalt 1000 stycken, i åldern 15 år och äldre telefonintervjuades av opinionsinstitutet Sifo i början av maj 2005.

*På frågan om de skulle vara beredda att betala mer för ett livsmedel av garanterat bättre kvalitet svarade 76 procent ja och 19 procent nej. 5 procent svarade att de var tveksamma.

*På frågan hur mycket de skulle vara beredda att betala för ett kvalitetsmässigt bättre vara, till exempel en falukorv, om det billigaste alternativet kostade 30 kronor svarade 11 procent 33 kronor, 25 procent 35 kronor, 10 procent 37 kronor och 39 procent 39 kronor eller mer. 15 procent var tveksamma eller visste inte.

*På frågan om vilket förtroende de har för följande livsmedelsfabrikat när det gäller matkvalitet (till exempel kvalitén på färdiga köttbullar) svarade de tillfrågade så här:
Ganska stort/mycket stort förtroende
BolagAndel i procent
Scan81
Ica79
Felix74
Coop65
Änglamark59
Signum55
Hemköp50
Willys33
Eldorado19
Euroshopper15
Lidl8

Inget förtroende alls/inte särskilt stort
BolagAndel i procent
Lidl62
Euroshopper51
Eldorado45
Willys43
Signum22
Coop20
Hemköp20
Änglamark17
Felix14
Ica13
Scan12

Mer läsning

Annons