Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högtryck gör att Birstaverken egentligen inte har tid för semester

/
  • Semester i juli innebär problem för Birstaverken.—Vi har för mycket jobb på sommaren och för lite på vintern, säger vd Birger Larsson.

Nu är den förbannade semestern här ...
Chefen på Birstaverken skulle kunna travestera Bengt Sändhs gamla låt. För produktionens del skulle det passa mycket bättre med semester i februari.
Nu råder nämligen högtryck.

Annons
Vi har haft otroligt mycket jobb de sista veckorna före semestern, säger Birger Larsson, vd och delägare i verkstadsföretaget.
Men han har aldrig lagt fram förslaget att personalen ska ta semester under vinter i stället. Och de anställda skulle knappast jubla.
Semester i februari? Nej, tack. Jag tror inte min fru skulle vilja ha semester då heller, säger svetsaren Faruk Nuhic och ler.
Men faktum är att den stora skillnaden mellan företagets hög- och lågsäsong vållar mycket bekymmer.
Det slår ovanligt hårt för oss och skillnaden blir bara större för varje år. Vi har jättemycket jobb från juni till början av november ungefär, sedan tvärdör det. Och lågsäsongen räcker hela vinterhalvåret, berättar Birger Larsson.
Birstaverkens två stora produkter är bro- och vägräcken. Just nu har de fullt upp med att tillverka räcken till Botniabanans alla järnvägsbroar.
Våra kunder är företag som NCC och Skanska, samt processindustrin. Budgetprocesserna hos beställarna gör att besluten om investeringarna ofta tas under våren och vi får jobben till sommaren. Sedan är det förstås även lämpligt av klimatskäl att montera räcken under den varmare årstiden, säger Birger Larsson.
Birstaverken har mellan 50 och 60 anställda under året. De senaste veckorna har man haft 510 man extra för att hinna med. När det sedan blir dags för montering tar man in ännu fler extra, upp till 30 personer som mest.
En möjlighet vore förstås att företaget skulle kunna producera för lager på vintern.
Ja, men vi vågar inte ta den risken och har heller inte tillräckliga ekonomiska resurser för det. Vi har tyvärr haft ganska dålig lönsamhet under många år.
Företaget känner av den ökade konkurrensen och har succesivt tvingats minska personalstyrkan.
När Öresundsbron byggdes hade vi hundra anställda. Nu köper vi in vägräcken från Polen och Kina, och antalet arbetstimmar i vår verkstad minskar, konstaterar Birger Larsson.
Skulle företaget lyckas med att anpassa arbetsstyrkan till efterfrågan så skulle ekonomin förbättras. Många försök har också gjorts under åren.
Morot för vintersemester:
Vi lockade med extrapengar, men det blev ingen stor succé.
Flextid sommar/vinter:
Vi prövade med fyradagarsvecka på vintern och 48-timmars jobb på sommaren. Men frågan är hur produktiv man är de där extra timmarna på sommaren.
Öppet under juli:
Men då skulle en person göra två mans jobb, vilket blev tungt och orsakade att antalet fel ökade.
Så nu försöker man få ut så många anställda som möjligt på semester under de fyra veckorna i juli.
Då tappar vi i service, våra leveranser försenas och vi tappar säkert order på grund av det. Men vad ska vi göra? säger Birger Larsson.
Man får åtminstone hoppas att även vädret bjuder på högtryck under juli.

Mer läsning

Annons