Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon ska få fler besökare till Medelpad

/

Caroline Wallmark hoppade av ett fast jobb och sänker lönen för att ta en projektanställning på åtta månader.
Uppdrag: att få fler besökare till Medelpad.

Annons

– Jag ser möjligheter till förbättring och känner närmast en skyldighet att försöka, säger hon, som på måndagen gjorde sin första dag på jobbet.

Projekttjänsten som destinationsutvecklare är ny på Näringslivsbolaget och ett led i Sundsvalls ambition att på tio år (2011-2021) dubbla antalet besökare. Men bakom den står också Timrå, Ånge och landstinget.

Det är två år sedan Caroline Wallmark, nu 37 år, flyttade tillbaka till Sundsvall efter lång bortavaro.

– Jag tycker inte att Sundsvall hade så mycket att erbjuda när jag växte upp, men att jag till sist valde att flytta hem har jag inte alls ångrat. Det har hänt mycket här de senaste åren.

Hon har engagerat sig så mycket i frågan att hon blev uppmanad att söka projekttjänsten.

Steget från teknikkonsultföretaget ÅF till besöksnäringen kan tyckas stort, men hon har arbetat med webbutveckling, marknadsföring och även drivit eget företag.

– Här finns ett rätt bra utbud, men tyvärr är vi inte så bra på att berätta vad vi är bra på. Sundsvalls närvaro på webben består för ofta av att man får läsa i efterhand om vad som hänt. Om alla kände till alla ställen som har egna event, så skulle vi vara stoltare, menar hon.

Hon kommer att titta på andra regioner som varit framgångsrika.

– Höga Kusten och Järvsö är två exempel, säger hon.

Och inte minst gäller det att öka samarbetet mellan kommunerna och se utbudet som en helhet.

– Vill man fiska eller köra cross så kan man exempelvis göra det i Timrå eller Ånge.

Själv gillar hon aktiva semestrar. Hennes egen nyinledda crosskarriär är dock oviss numera, en krasch i augusti knäckte både revben och ett nyckelben.

Mer läsning

Annons