Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyundai har sagt upp avtalet med Bil Duon

Hyundai har tagit tillbaka bilar från Bil Duon i Sundsvall.
— Vi har sagt upp avtalet med Peter Wallgren. Vi jobbar inte så att vi kommer överens, förklarar Ann Sundfeldt, pressansvarig på Hyundai Bilar AB.

Annons
Bil Duons vd, Peter Wallgren, är lite mer svävande i sin förklaring.
Det är en diskussion vi har. En uppsägning är 30 dagar och jag har en del intressenter som jag förhandlar med om en lösning. Om en månad så vet vi mer hur det blir.
Den uppkomna situationen förklarar han så här.
Marknaden är hård och sedan har betalningsrutinerna förändrats. I dag måste man betala ett helt lass med bilar kontant. Tidigare var det 30 dagar netto som gällde.
Men att företaget skulle ha ekonomiska problem förnekar han.
Nej, det har vi inte. Mycket av det här bottnar i leveransförseningar.
Enligt Bil Duons vd är det långa leveranstider på Hyundais senaste stadsjeep, Terracan, som är problemet. Bilarna skulle levererats redan i november.
Det säger sig självt att det blir bekymmer när jag lämnar ett inbytespris på en bil som sedan rullar ytterligare ett halvår innan den nya bilen anländer, säger Peter Wallgren.
Hyundai Bilar AB vill inte ge någon närmare förklaring till varför avtalet med Bil Duon i Sundsvall sagts upp.Är det så företaget inte har fullgjort sina ekonomiska plikter mot er?
Jag vill inte gå in på orsakerna mer än jag tidigare har sagt, säger Ann Sundfeldt.
Hur framtiden för bilmärket i Sundsvall ser ut återstår att se.
Vi jobbar på en annan lösning. Verkstaden kommer att finnas kvar hos Bil Duon tills vidare.
Det finns även kunder som har hamnat i kläm. Enligt vad ST erfar har minst en kund som köpt ny bil hos Bil Duon inte fått hämta ut den trots att den stått i Sundsvall under ett par veckors tid.
Det måste vi lösa. Inga kunder ska behöva drabbas, avslutar Ann Sundfeldt.
Agenturen för Fiat kommer Bil Duon att ha kvar.

Mer läsning

Annons