Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ica nobbar Kronsaft efter 50 år

Livsmedelsbranschen rationaliserar för att möta kundernas lågprisjakt. Då är det de lokala produkterna som plockas bort från hyllan. Något Ulf Broman på Kronsaft i Njurunda fått känna på.

Annons
I 50 år har företagets saftflaskor varit en del av Icas centrala sortiment, men nu är det stopp. Sedan februari har Ica slutat att köpa in Kronsaft med motiveringen att de \"plockar bort artiklar som inte bidrar till kategorins tillväxt\".
Vi småhandlare jobbar för en region. Ställer man oss enskilt mot de stora drakarna som täcker hela landet blir det lätt att med statistik bevisa att vi inte behövs, säger Ulf Broman.
Ica AB hävdar ändå bestämt att lokala leverantörer välkomnas.
Men vi kan inte ha allt som kunderna efterfrågar i vårt centrala sortiment. Det får de lokala handlarna ta hand om, säger Edgar Sefeman, inköpsdirektör på Ica AB.
Det är just där problemet ligger. En leverantör som är med i huvudsortimentet behöver bara köra ut leveransen till Icas centrallager. Sedan portionerar Ica ut varorna till de olika handlarna.
Den som är utesluten måste själv köra ut småvolymer till varje affär och det blir en kostsam historia. Inte bara för leverantören, utan också för kunden.
Själv kommer jag kommer att tappa Gävle och Dalarna och hela vägen upp mot norr där de inte plogar, säger Ulf Broman.
Samtidigt satsar jättarna Ica, Coop och Axfood alltmer på att täcka upp hela leden. Ica har förlagt en stor del av köttpaketeringen till Västerås och de lokala affärernas charkuterier har lagts ner.
Nord Kött & Chark i Timrå har drabbats hårt och måste nu finna alternativa vägar ut på marknaden. Bland annat har de börjat stycka renkött åt samer för att klara sig.
En annan förändring är att butikskedjornas egna märkesvaror, EMV på branschspråk, får en allt större plats på hyllorna.
Enligt Konkurrensverket finns inget direkt skydd för den lille producenten. Det är upp till var och en att överleva.
Men Länsstyrelsen i Västernorrland försöker ändå hjälpa till. Den har precis tryckt upp en katalog där länets lokala producenterna marknadsför sig.
Pelle Ring, butikschef för Ica Supermarket i Njurunda, har en annan lösning:
De lokala leverantörerna borde gå ihop och samköra ut varorna till butikerna. Då blir de mycket starkare.
Men han tror också att det längre fram kan bli nödvändigt för de stora kedjorna att profilera sig med lokala produkter för att klara sig mot lågpriskonkurrenterna.
Och Ulf Broman är inne på samma spår.
Den dag man gjort ett McDonalds av butikssverige, när alla ser likadana ut, då kommer någon kedja att ta in lokala varor och avvika från mängden. Och då kommer folk tycka att det är jättekul att handla där och plötsligt kastar sig alla jättar på det tåget. Men just nu går tåget mot EMV. Det är synd att så många lokala producenter kommer att rensas bort under resans gång.
NINA FROGNEBORN

Mer läsning

Annons