Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kärran som ska lyfta Sundsvallsflyg till nya höjder

/
  • I december tar Sundsvallsflyg det här planet i trafik på alla sina avgångar. Det innebär 1 000 stolar fler i veckan jämfört med i dag.
  • Eva Nyh Hederberg, chef för Sundsvallsflyg.

Med nära 4 000 passagerare fler under första halvåret gör Sundsvallflyg nu en storsatsning.
Ett större plan ska ta bolaget till nya höjder och skapar fler jobb.
I december blir det premiär.

Annons

Eva Nyh Hederberg, chef för Sundsvallsflyg, är smått lyrisk.

– Den här möjligheten får vi tack vare att vi i Sverigeflyg tillsammans med Malmö Aviation ska bli ett bolag, Braathens Aviation. Men så har jag tjatat också, säger hon och skrattar.

Bakgrunden är att Sundsvallsflyg haft en bra utveckling första halvåret, samtidigt som Midlanda hade något färre passagerare totalt sett.

– De första sex månaderna hade vi 33 850 passagerare, en ökning med 13 procent mot första halvåret i fjol. Så nu ligger våra marknadsandelar inom flyget på sträckan Sundsvall–Stockholm stabilt över 30 procent, berättar hon.

Det är en följd av att bolaget utökat trafiken, bland annat med en avgång på lördagar, så att man nu har 48 enkelturer i veckan.

– Antalet stolar har ökat med 11 procent, men passagerarna har alltså ökat ännu mer. Den främsta förklaringen tror jag är att vi känns lokala, personliga och jobbar ihop med näringslivet på ett bra sätt.

Mindre nöjd är hon när man tvingas tacka nej till resenärer för att planen ibland varit fulla.

– Men med det nya större planet får vi 1 000 stolar till i veckan och det känns fantastiskt roligt. Det är inte bara bra för oss och för flygplatsen, utan det känns också väldigt bra att bidra till den positiva utveckling som Sundsvall har på gång nu. Bra kommunikationer ger chans till fler etableringar.

Sundsvallsflyg har nu 16 anställda på Midlanda, inklusive piloter. Satsningen gör att man behöver 6–7 personer till.

– Med det större planet behövs två personer i kabinen och mer personal på marken, inte minst i incheckningen.

Mer läsning

Annons