Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassiskt fotolabb med några hundår bakom sig

/

PPP, reklamskyltar på engelska fotbollsarenor och helsidesannonser i kvällspressen. Som enda kvarvarande svenskägda fotolabb kämpar Lofoto vidare. – Vi har några hundår bakom oss men vi räknar med att det kommer att vända, säger Linda Jonsson, ansvarig för verksamheten på företaget.

Annons
Lofoto startade 1978 av Lindas pappa Alf Jonsson och blev snabbt ett känt begrepp.
Det var Alf som låg bakom den första fotopåsen i landet och hans begrepp PPP, PrisPressPåsen, blev en succé.
Inte minst var marknadsföringen med den tidens mått mätt helt unik. Alf var först bland de första svenska företagen att satsa på arenareklam på de engelska fotbollsmatcher som visades i Tipsextra.
Det hände att han själv for över och snickrade ihop skyltarna, säger Linda och skrattar år det hela.
Lofoto nådde sin kulmen i början på 90-talet med 65 årsanställda och 1,3 miljoner filmrullar per år.
För sex-sju år sedan slog digitalkamerorna igenom på allvar och hela branschen dök. Apportfoto och Västsvenska Foto har gått i konkurs, Fuji och Kodak lade ner labben i Sverige.
Bara Lofoto är kvar men trots minskad konkurrens på hemmaplan har företaget det tufft.
Idag har Lofoto 12 årsanställda och röda siffror i resultat. Årsomsättningen är 9 miljoner med en miljon i förlust.
För Linda Jonsson och de anställda har det varit en tuff resa som de fortfarande ännu inte tagit sig ur.
Det är inte roligt att behöva säga upp folk som varit här väldigt länge.
Linda Jonsson ser dock en ljusning på sikt.
Även nästa år kommer det att bli minus men 2009 räknar jag med att det vänder.
Räddningen är satsningen på ny digitalutrustning som gjordes för två år sedan – totalt har det investerats för 5 miljoner kronor.
Nu är konkurrensen från utlandet väldigt tuff. Prismässigt är det svårt att konkurera. Vi kör hårt på kvalitén, säger Linda.
Det ironiska i hela den här situationen är att det fotograferas betydligt mer nu än då fotolabben blomstrade.
Varenda människa tycks ha en kamera. Problemet är bara att mindre än en procent av bilderna printas ut till riktiga kort. Resten stannar i datorer och datakort, säger Linda Jonsson.
På den gamla negativtiden blev nästan allting vanliga kort.
Vi börjar dock se att gemene man mer och mer börjar inse vikten och värdet i att framkalla sina digitala bilder på äkta fotopapper.
Det som hittills tagit rejält med fart på Lofoto är själva butiksdelen med många kunder.
4 miljoner, eller 45 procent av omsättningen, ligger på butiken. Många kommer in och där har marknaden breddats mycket med egna musmattor, årskalendrar, t-shirts med mera, säger Linda.
Nu återstår postordersidan - den som blommade under PPP-tiden och Alf Jonssons glansdagar.

Mer läsning

Annons