Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbade däck biter bäst

/
  • ST:s test visar att det kan vara stora skillnader i kvalitet på olika fabrikat av vinterdäck. I många fall lossnar dubbarna redan efter 50 mils körning.

Dubbar som lossnar och stift som slits bort redan efter 50 mils körning.
Kvalitén på flera av de vanligaste dubbdäcken är undermålig. Det visar en test som ST gjort av fem av de mest populära dubbdäcken.

Annons
Första blixthalkan slår till lika oväntant varje år. Mängder av svenska bilister hamnar i diken, på åkrar eller krockar med varandra.
- Om alla bilisterna bara sätter på sina vinterdäck i tid skulle olyckorna minska, säger Clas Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Dubbar ramlar av
Men vilka vinterdäck ska de då sätta på? Testföretaget Consumercontent har låtit testa dubbarnas hållbarhet på fem så kallade premiumdäck. Och resultatet är nedslående.
Redan efter 50 mils asfaltskörning så har många dubbar ramlat av eller så har stiften brutits av eller nötts ned. Sämst resultat i testet fick Goodyears Ultra Grip 500.
På de fyra testdäcken återstod endast 60 procent av stiften. Dessutom hade 22 dubbar lossnat helt.
Nästan lika illa gick det för Nokian Hakkapeliitta 4. Hela 174 stift hade förstörts under testen och på de två mest slitna däcken hade mer än hälften av stiften förstörts.

Överraskande
Med tanke på att ett dubbdäck beräknas hålla i 3000 mil är resultatet alarmerande.
- Nu ska man veta att testkörningen var på asfalt, och inte på is eller snö.
Slitaget blir väldigt stort då. Men de flesta vinterdäck körs ju inte alltid på vinterunderlag. Så resultatet var överraskande, säger Jukka Antila, testansvarig på det finska testföretaget Test World som utförde testet.

Bästa däcken
Om Goodyear och Nokians däck inte höll måttet i testet så gick det betydligt bättre för Gislaved Nordfrost 3.
Efter de 50 testmilen som kördes med en Alfa Romeo var de flesta däcken intakta. 89 procent av alla dubbar hade kvar stiften. Motsvarande siffror för testets två andra godkända däck Michelin X-ice North och Vredestein Icetrack var 76 och 73 procent.
Hur mycket sämre blir däcken när dubbar och stift försvinner?
- Exakt hur mycket det påverkar är svårt att säga. Men jälvklart blir det sämre prestanda, säger Jukka Antila.

Friktionsdäck
Samtliga däck i testet är dubbdäck. Men många bilister väljer hellre att köra med så kallade friktionsdäck - vinterdäck utan dubbar. Förutom miljöfördelar som att de inte river upp farliga partiklar ur vägbanan så låter det heller inte så mycket om dem.
Trots det så rekommenderar både Vägverket och många experter dubbdäck. Åtminstone när det gäller landsvägskörning.
- Jag rekommenderar dubbdäck i alla lägen. Inte minst på västkusten kan det vara +4 grader ena stunden för att någon timme senare eller ett par mil bort vara - 2 grader och glashalt. Då är dubbdäck oslagbart, säger Göte Eriksson, som driver en Däckteam-gummiverkstad i Stenungsund.

Billiga kan duga
- Dessutom finns det ett annat problem om många kör med friktionsdäck. Det blir helt enkelt isigare och slirigare i korsningar och vid ljussignaler. Kör många med dubbdäck rivs snön och isen upp så att fästet blir lite bättre.
Däremot menar Göte Eriksson att alla bilister inte behöver köpa dyra premiumdäck. För vissa bilister räcker det gott med billigare däck.
- För den som kör säg 300-400 mil under vintern räcker det med ett par billiga däck från Kina, tycker jag.

Fakta Dubbdäck
Du måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag.
Du får bara använda dubbade vinterdäck mellan första oktober och 30 april.
Ett godkänt vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
Sätt på vinterdäcken innan första kylan. De bör köras in minst 20 mil på barmark för att bästa prestandan efter sommarförvaringen.
Ha alltid de bästa däcken bak. Det minskar risken för sladd. Du kan byta fram- och bakdäck. Men byt aldrig sida. Högerdäck ska aldrig vara på vänster sida.
Den största delen av dubben sitter inne i själva däcket. Endast en liten del är synlig. På den delen sticker ett litet stift upp. Det är i första hand stiftet som ser till att ge däcket ett bra grepp(se lilla bilden).
Kontrollera lufttrycket i dina däck ofta.

Testet
Däcken provades på fem identiska bilar, Alfa Romeo 140 2.0 TJS. Bilarna kördes sedan runt i 50 mil i olika typer av körning. Efter de 50 milen togs däcken av. Dubbar och stift räknades och slitaget analyserades.

Mer läsning

Annons