Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lågpris konkurrerar ut ekologiska livsmedel

Lågpris — till vilket pris? I jakten på lägre matpriser har ekotrenden kommit av sig. Och hos lågpriskedjorna har ekologiska livsmedel låg prioritet.

Annons
 Vi ser att ekologiska produkter bortsett från mjölken säljer ganska dåligt. Därför håller de ett högre pris många gånger, säger Kenneth Wall, informationschef hos Axfood.
Axfood, koncernen bakom lågpriskedjorna Hemköp och Willys, har ingen miljöpolicy. Hemköp övergav nyligen sitt ekologiska samarbete med Svenska Naturskyddsföreningen. Satsningen var inte lönsam nog och kraven blev för stora.
 Man kände sig låst och ville vara friare i valet av sortiment, säger Kenneth Wall.
Miljömärkta varor har låg prioritet hos lågpriskedjan Willys.
 Willys har som affärsidé att erbjuda billiga varor i större utsträckning än att ha en bredd av ekologiska produkter, säger Kenneth Wall.

Dyra ekovaror svårsålda
I Bergendahlsgruppen ingår City Gross och AG:s, de samarbetar även med Vi-butikerna. Produktchefen Niklas Leidersdorff menar att ekovaror till lite dyrare pris är svårsålda, även när kunder krävt att de ska finnas i butiken.
 När det väl kommer till kritan köper de dem inte för att det är för dyrt, säger han.
Lågpriskedjan Lidl har en omtalat låg ekologisk profil, som de avböjer att kommentera. Ica:s lågpriskampanj har skett på bekostnad av ekovarornas marknadsföring. Förlusttyngda Coop uppger dock att deras ekologiska satsning går bra.
Eva Eiderström, chef för Handla Miljövänligt hos Svenska Naturskyddsföreningen, har sett hur ekoutbudet begränsas när priser ska pressas.
 Sådana som Axfood har helt klart lagt sig på prisfokus snarare än kvalitetsfokus. Hemköp tog tidigare ansvar på ett helt annat sätt och det har man frångått nu.

Handeln väljer strategi
Med bättre information om vad som finns bakom prislappen kan handeln visst sälja mer ekovaror, anser Eiderström. Hon avfärdar argumentet att konsumenterna väljer bort miljömärkt.
 Handeln kan visa vilket som genom sin valda strategi. Du och jag kan inte välja något annat än det som finns i butikerna.
Samtidigt har konsumenterna ett ansvar att kräva kvalitet, inte bara prispress.
 Det skadar inte att effektivisera, men handeln behöver ju inte kompromissa bort kvalitet. I så fall har du ju inte fått ett lägre pris. Du betalar bara för sämre kvalitet.
Kenneth Wall medger att det finns två perspektiv på det begränsade ekologiska utbudet.
 Är det hönan eller ägget? Dålig marknadsföring eller dålig efterfrågan? frågar han sig.

Mer läsning

Annons