Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livsmedelshandelns egna varumärken hotar jobben

Livsmedelshandelns egna varumärken ökar kraftigt och hotar jobben i den svenska livsmedelsindustrin.
Märkningen är ofta så bristfällig att kunderna inte vet var varan är tillverkad eller var råvarorna kommer ifrån.

Annons
 Vi ser med oro på den ständiga ökningen av egna varumärken. Det hotar jobben i livsmedelsbranschen, säger Livsmedelsarbetareförbundets andre vice ordförande Hans-Olof Nilsson till TT.
 Syftet från grossistkedjorna är inte att tillhandahålla billiga och kvalitativt bra livsmedel för konsumenterna utan flytta pengar från livsmedelsindustrin till handeln.
Sedan slutet av 1990-talet har 10 000 jobb försvunnit från den svenska livsmedelsindustrin och det blir hela tiden fler jobb som försvinner.
Trycket på leverantörerna är hård och prispressen från grossisterna på att möta grossisternas hårda krav ökar.
 Vi inser helt klart att med den prispress som är kommer företagen att importera allt mer från utlandet, säger Livsmedelsföretagens vd Agneta Dreber.

Kräver lagstiftning
Enligt Hans Olof Olsson är märkningen av de egna varumärkena bristfällig när det gäller livsmedel.
 Problemet med de egna varumärkena är att det står på varan att den är producerad i Sverige, men inte var råvarorna kommer ifrån, säger han.
Knappt 15 procent av livsmedelshandelns omsättning eller 30 miljarder kronor är egna varumärken. På djupfrysta varor uppgår andelen egna varumärken till 20 procent enligt Hans-Olof Nilsson.
 Regering och riksdag borde skärpa lagstiftningen, när det gäller märkning av livsmedel. En konsument ska kunna utläsa vem som har producerat varan, var den är producerad och var råvarorna kommer ifrån, säger Hans-Olof Nilsson.

Ökar kraftigt
Andelen egna varumärken kommer öka till 25 procent inom några år enligt analysföretaget GFK. I övriga Europa står livsmedelshandelns egna varumärken för upp mot hälften av varorna som säljs i butikerna.
 Egna varumärken i exempelvis mejerikylen kommer att öka rejält. Nu har till och med Arla sagt att de är villiga att ta fram produkter åt livsmedelskedjorna, även om Arla därmed tvingas konkurrera med sina egna varumärken, säger Fredrik Ydell, analytiker på GFK.
 Många konsumenter vill veta varifrån varan kommer ifrån och det gäller i synnerhet mejeri- och köttprodukter.

Bra för kunderna
 Det här är något som vi ser över hela tiden. Ambitionen är att vara så tydlig som det går gentemot kunden, säger Malin Forkman, ansvarig för Coop Nordens egna varumärken.
Coop och de andra dagligvarukedjorna byter ibland leverantörer till de egna varumärkena och det framgår bara i vilket land varan är tillverkad.
 Vi vill själva stå som garant för produktens kvalitet. Men kunderna har rätt att få veta varifrån produkterna kommer ifrån om de vill det, säger Malin Forkman.

Mer läsning

Annons