Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöbilar allt vanligare

/
  • —Bensinpriset bara ökar. Etanolen ligger mer still, menar Leopold Jighage som valde att byta till en Ford Focus Flexifuel.

Intresset för miljöbilar ökar. I fjol sålde Kuben Bil i Sundsvall 67 etanolbilar och i år blir det fler. — Det höga bensinpriset var främsta skälet till att vi köpte en etanolbil, säger Leopold Jighage i Bosvedjan.

Annons
Han har hunnit köra sin Ford Focus Flexifuel i knappa två månader och är nöjd.
Den går lite billigare, ungefär en krona per mil. Dessutom tycker jag att det faktiskt är lite mer riv i den här bilen, säger Leopold Jighage.
Bilen kan köras på bränslet E85, som innehåller 85 procent etanol och 15 procent bensin. E85 är betydligt billigare än bensin, men å andra sidan drar bilen då mer bränsle, så i slutänden blir skillnaden inte så stor.
I dag finns det tre mackar i Sundsvall som har E85: OKQ8 Skönsberg, Statoil på Norrmalm och Shell vid Landsvägsallén.
På mindre orter finns inte bränslet, men det är inget stort problem för bilen kan ju köras på vanlig bensin också, tycker Leopold Jighage.
Sett till hela nybilsförsäljningen står miljöbilarna fortfarande bara för några få procent.
Men intresset ökar hela tiden. Omtanke om naturen och oron för bensinpriserna är skälen, säger Åke Thunström, försäljningschef på Kuben Bil.
De senaste tre åren har de sålt 24, 43 respektive 67 etanolbilar. Den sista siffran ska jämföras med att företaget i fjol totalt sålde cirka 210 nya bilar.
Intresset för Toyotas hybridbil Prius ökar också, berättar Leif Persson på Toyota Center i Birsta. Den har både en bensinmotor och en elmotor.
Den kan köra på el i stan och på bensin på landsväg. Och du behöver inte ladda upp den hemma, utan det sker medan du kör.
Visserligen är hybridbilen 25 00030 000 kronor dyrare, men å andra sidan är bränsleförbrukningen betydligt lägre, 0,43 liter bensin per mil enligt varudeklarationen.
Men här i Norrland blir det något mer, kanske 0,5 liter, säger Leif Persson.
Ganska hyfstat det också. Ändå vara bara 7-8 av de 450 nya bilar som Toyota Center sålde i fjol just hybridbilar.
Vi har problem med leveranstiderna. Nu är de nere i fyra månader, men det är alldeles för lång tid det också. I USA är bilarna väldigt populära hos både polisen och filmstjärnor, säger Leif Persson.
I Sverige är hybridbilen inte minst intressant som tjänstebil, eftersom den ger 40 procents rabatt på förmånsvärdet. Etanolbilar minskar förmånasvärdet med 20 procent.
I Sundsvall får ägaren till en miljöbil dessutom två års parkering för 500 kronor.

Mer läsning

Annons