Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljön styr vägskatt för 800 000 bilägare

/
  • Bilens miljöpåverkan ska styra, inte vikten. Det är grundtanken med den nya fordonsskatten. När de nya skattereglerna träder i kraft den 1 april nästa år kommer miljöbilar bli billigare.
  • Alternativa bränslen börjar ta plats på marknaden vid sidan om traditionell bensin och diesel.

Det gör inget om bilen är tung - bara den inte släpper ut koldioxid. Från i vår är det utsläppen som bestämmer vägtrafikskatten för 800 000 bilägare.

Annons
 Meningen är att bilens miljöpåverkan ska styra skatten och inte vikten, säger Johan Sanner rättssakkunnig på finansdepartementet till TT.
Regeringen överlämnade på onsdagen en remiss om ny vägtrafikskattelag till lagrådet som om allt går som det ska genom byråkratin ska börja gälla från den 1 april 2006.

Oförändrad
 För ägaren av en normalbil, till exempel en Volvo V70, kommer vägtrafikskatten att vara ungefär oförändrad, säger Johan Sanner.
Dyrare kommer det däremot att bli för ägaren till bilar med stora koldioxidutsläpp. Men det ska inte innebära de stora skattehöjningar som den tidigare diskuterade \"jeepskatten\" skulle innebära.
\"Jeepskatten\" skulle slå ned hårt på stora och tunga bilar med en extra registreringsskatt. I Danmark och Norge innebär den registreringsskatten på till exempel nya stadsjeepar en prishöjning med cirka 100 000 kronor. Bland andra Volvo och fackförbundet Metall har protesterat mot de tankarna.

Signal
 Den nu föreslagna förändringen struntar i biltypen utan beräknas på utsläppen. Även mindre bilar med stora koldioxidutsläpp får skatten höjd, men det handlar inte om några jättesummor, säger Sanner och fortsätter:
 Det handlar mer om en signaleffekt till bilköpare som väljer mellan motoralternativ att välja en mindre motor för att få lägre skatt.
Den nya fordonsskatten omfattar bilar från 2006 års modell eller äldre bilar som uppfyller den senaste miljöklassen. Resten av bilparken fortsätter att få skatten beräknad på vikten. Ägaren till en gammal Mercedes från 1985 kan andas ut.

Alternativ
 Så gamla bilar finns det inga registrerade utsläppsvärden på och de berörs inte. Men efter hand kommer alla bilar att omfattas av den nya beskattningsmodellen, säger Johan Sanner.
Sammanlagt berörs från start 800 000 av landets cirka fyra miljoner fordon. Varje år tillkommer 250 000 nya personbilar.

Mer läsning

Annons